Ny bro ett lyft för cyklisterna
Det är en härlig cykelväg som man nu kan ana där den böljar fram i skogen och längs havet. Det är en idyllisk miljö.
Lyftet av den 4,7 ton tunga bron gick helt enligt planerna. En mobil kran hade mirakulöst lyckats krångla sig fram på den smala vägen fram till bäcken där betongfundamenten hade gjutits på förhand.
Till och med rutinerade jobbare som Göran Andersson från Svarte var nog lite spända när bron sakta firades upp från lastbilen och sänktes ner på sin plats. Ett par centimeter på ömse sidor om bäcken var marginalen.
Efter ett par smålyft och lite justeringar med kofoten var bron på plats.
Den är svagt välvd och helt i trä med ett staket som ska förlängas en bit på ömse sidor om brofästet.
Nu tar det någon månad innan man har byggt på med grus och anlagt påfarterna till den åtta meter långa bron så att det går att cykla över den.
En miljon kronor
Arbetsledaren Mats Johansson berättar att bron har kostat ungefär en miljon kronor. lite mindre än vad det skulle kosta att bygga en betongbro. Den är byggd i furu på ett företag i Skellefteå.
– Fördelarna med en träbro är att den är vacker och passar in i naturen. Den är också lätt så man behöver inte bygga ett så kraftigt fundament, säger Mats Johansson.
En gång- och cykelbro
Helt ovanligt är det inte med träbroar. I Fyledalen finns det en träbro som lyftes på plats för några år sedan.
Den är byggd för fordonstrafik. Bron över bäcken utanför Svarte är en gång- och cykelbro. Små snöröjningsmaskiner och andra fordon som kan användas för att hålla vägen i ordning ska också kunna köra på bron.
Arbetet med cykelvägen till Mossby avslutas i mitten av november. Totalt kostar den 6,5 kilometer långa sträckan 13 miljoner kronor.
Trafikverket står för hälften och Ystads kommun för andra hälften av kostnaden.