Bankens svar efter felutskick av kreditkort: ”Bra att man reagerar”
Trots att det var sex år sedan Krister Leiding slutade som kassör i Fria konstnärers gille fick han nyligen hem ett Business Card, med föreningens och hans eget namn på. Han spärrade direkt kortet men är förbryllad över att ett sådant misstag kan ske.
På Sparbanken Skånes säger man att det uppenbarligen har skett en miss, men varför är svårt att svara på.
– Eftersom vi lyder under banksekretess får vi inte uttala oss om enskilda fall, säger pressansvarige Kristian Svensson.
Men generellt kan han ändå säga att banken i sig inte har någon insikt i föreningarnas medlemsregister, och därmed inte per automatik vet vem som är kassör och inte.
– Det är föreningens ansvar att meddela vem som ska få ett ersättningskort skickat till sig, när det gamla kortet har löpt ut, och vi utgår från de register vi har. Kunden får själv gå in på internetbanken och ändra detta. Eller så kan man givetvis ta kontakt med banken och så hjälper vi till att ändra det så att det blir rätt.
Föreningar kan också vara en utmaning i sammanhanget.
– Ibland är det fler än en som ska ha ett kort. Det är inte bara kassören, utan kanske också en ordförande och en inköpsansvarig.
”Misstag kan förstås ske, både på banker och i föreningar.”Kristian Svensson, pressansvarig Sparbanken Skåne.
Då Krister Leding menar att all formalia sköttes av banken i samband med att han slutade som kassör, har något trots allt gått fel den här gången. Men om det är banken eller föreningen som har slarvat med uppdateringarna går inte att säga.
– Det är tråkigt om det har skapat oro förstås. Men misstag kan förstås ske, både på banker och i föreningar, säger Kristian Svensson.
Därför är det välkommet att personer som upptäcker felaktigheter säger ifrån, menar han.
– Det är bra att man reagerar. Om vi uppmärksammas på felaktigheter och brister får vi ta det till oss och se om vi kan gå till botten med allt, för att kunna säkerställa våra rutiner för framtiden.