Annons

Brist på säkerhet och kommunikation – polisen kallar till möte

”Ska det behöva ske en dödsolycka för att de ska samarbeta kring en sån här sak?” undrar Lars Blixt som skrivit ett medborgarinitativ.
Nu kallar polisen till möte kring det dåliga stängslet vid järnvägen mitt i stan.
Tomelilla • Publicerad 18 september 2024 • Uppdaterad 19 september 2024
Lars Blixt har reagerat på att staketet blivit liggande, månad efter månad.
Lars Blixt har reagerat på att staketet blivit liggande, månad efter månad.Foto: Maja Ljung

– Jag minns när kommunen ordnade trygghetsvandringar för några år sedan, då var vi bland annat här och det sattes upp staket, säger Lars Blixt.

Han är engagerad i bland annat Röda korsets grupp för krisberedskap. Tillsammans med olika instanser i kommunen har han kikat på säkerheten kring järnvägsspåren längs Carl Millesgatan och järnvägsgångarna i centrum och vid Adelsbergsvägen.

Annons

Nu ligger staketet ner, och det är bara att knalla rakt ut över spåret.

– Det är ju av flera skäl inte bra, säger Lars Blixt som har varit ute och pratat med flera personer som har varit på väg ut över spåren.

Spårspring är ett stort problem, i Tomelilla och andra kommuner i Sverige. Enligt Trafikverket stoppas eller sänks hastigheten för upp till 80 tåg dagligen på grund av att någon inte förstått, eller struntar i riskerna.

”Det är ju av flera skäl inte bra. Jag har varit ute och pratat med flera personer som har varit på väg ut över spåren.”
Lars Blixt

På andra sidan, längs Grönegatan och Byavägen, löper ett högre stängsel, stabilare till sin konstruktion.

I ett medborgarinitiativ om spårspring till Tomelilla kommun frågar Lars Blixt om det ska behöva till en dödsolycka innan det blir någon åtgärd.

Rasmus Simonsen är driftchef på Gata och Park i Tomelilla kommun. Han säger bestämt att stängsel längs spåren inte är kommunens ansvar. Inte heller längs den del av Carl Millesgatan som löper längs den kommunala parkeringen utanför Coop.

– Vi vet att det är problem och vi har anmält det till Trafikverket. Det är tyvärr deras ansvar.

Trafikverket beställer löpande besiktningar, men har inte fått in någon rapport om problem i just Tomelilla.

Vid det andra spåret, längs med Grönegatan, är ett ungefär 2 meter högt så kallat suicidstaket.
Vid det andra spåret, längs med Grönegatan, är ett ungefär 2 meter högt så kallat suicidstaket.Foto: Maja Ljung

– Jag ska prata med vår underhållsentreprenör på sträckan så att vi kan fånga upp detta, säger Paul Ehrnström, projektledare på Trafikverket.

Kommunpolis Andreas Persson är däremot medveten om problematiken. På fredag ska han sätta sig tillsammans med kommunens trygghetssamordnare samt samhällsbyggnadsenhet för att diskutera ärendet.

Annons

– Vi tycker att det är viktigt att säkra upp på platsen, inte minst eftersom det ligger nära fritidsgården med många barn och unga i rörelse i närheten. I grunden handlar det om att vi behöver rikta oss till Trafikverket så att de tar sitt ansvar och sätter upp säkra staket. På samma sätt som de har gjort längs med spåret vid Lindesborgsområdet.

Nära bland annat fritidsgården ligger staketet ner, och gör ingen nytta.
Nära bland annat fritidsgården ligger staketet ner, och gör ingen nytta.Foto: Maja Ljung

Fakta Spårspring

Under januari till december 2022 inträffade 970 fall av registrerat spårspring i Skåne. De ledde till att 4 500 tåg försenades i sammanlagt 1 500 timmar.

Varje dag stoppas eller sänks hastigheten för upp till 80 tåg på grund av någon inte förstått eller bara struntar i riskerna med att vara i eller intill järnvägsspåren.

Källa: Järnvägar.nu, Trafikverket.se

Maja LjungSkicka e-post
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons