Byavångsföräldrar i skolbänken
Att det inte finns ett, utan många sätt att räkna ut divisioner var en av lärdomarna för de föräldrar som satt i skolbänken på Byavångsskolan härom kvällen.
Skolan hade bjudit in till utbildningskväll för föräld-rar. En av punkterna var att praktiskt visa hur man arbetar inom ämnena matematik och engelska nu för tiden.
För sedan dagens föräld-rar gick i skolan har mycket hunnit ändras vad gäller läroplaner och arbetssätt.
– Barn kan bli arga när föräldrarna inte kan hjälpa dem på det sätt som barnen lärt sig i skolan, säger matematikläraren Lucas Lennartsson medan han visar räkneövningar på tavlan.
För den som gick i skolan på 70- eller 80-talet var det naturligt att det fanns ett sätt att räkna på, inte flera. Men så fungerar det inte längre vilket bland annat beror på att det numera finns gott om både föräld-rar och barn som lärt sig räkna i andra länder där man kanske använder andra uppställningar.
Eftersom olika sätt att ställa uppp tal kan passa olika elever så är det i grund och botten bra, menar Lucas Lennartsson. Men det är bra att känna till att det finns flera sätt.
– Det finns inget rätt eller fel sätt att räkna. Men när vi har diagnostiska prov ska de kunna redovisa hur de räknat, sade matematik-läraren Lucas Lennartsson.
Det är inte bara sättet att dividera som ändrat sig genom åren. Vad som kan ingå i beting, att prov är mindre dramatiska nu, och att saker och ting numera inte alltid görs i bokens ordning var andra ämnen för diskussion.
Lärarna som arrangerade hoppas nu kunna hålla fler liknande dagar i framtiden.
Ulrika Wangel