Fjärrstyrd service sparar många mil
Men numera kan Databutiken AB i Tomelilla hjälpa sina kunder på Österlen från lokalerna på Rosencrantzgatan.
Där sitter servicetekniker Anders Olsson, som kan hjälpa privatpersoner och småföretag med olika problem. Det kan exempelvis gälla trög dator, e-post eller installation av virusskydd.
– Vi ska spara tid och kunderna spara pengar, säger Cai Carlsson, som äger Databutiken AB.
– Under många år har vi besökt våra kunder för att avhjälpa problem. Vi har haft ett antal servicebilar och kört många mil, med stora kostnader som följd, förklarar Cai Carlsson. – Många kunder tycker att kör- och reskostnaderna är alltför stora i förhållande till kostnaden för service.
– Därför har vi utvecklat en tjänst som innebär att vi via bredbandet kan komma hem till kunden. Då kan vi lösa väldigt många problem utan att använda bilen. På så sätt sparar vi också på miljön, säger Cai Carlsson.
Han har byggt upp en arbetsplats som är designad för dessa serviceuppdrag. En person kan hantera flera uppdrag samtidigt.
Servicen kan användas av kunder i hela landet och i utlandet. Man behöver inte bo på Österlen för att prata med "datadoktorn". Dataöverföringen sker i en datamiljö med avancerad kryptering. Det gör arbetet mycket säkert för båda parter.
– Många kunder uppskattar vår nya service, säger Cai Carlsson.
Han startade Databutiken i Simrishamn för tjugo år sedan. Den är i dag Österlens äldsta databutik, som sedan dess legat på tre olika adresser i Tomelilla, men numera finns på Rosencrantzgatan.