Han guidar på sin gamla arbetsplats
Så var bestämmelserna, utfärdade av marinöver-läkaren, för exakt 100 år sedan. Och det förstår jag mycket väl efter att ha besökt museiubåten U3 som ligger tjusigt upplagd på land vid Teknikens och sjöfartens hus i Malmö. U-båten har trots sitt läge en alldeles egen besättning på 26 man, de så kallade ubåtsveteranerna. De är alla pensionärer och tiden då de gick iland och gjorde stan osäker är för länge sedan förbi, nu bjuder de i stället på guidade turer på U 3.
Kommendörkapten Lars Jeppsson från Tomelilla, med många guldränder på uniformsjackan är en av veteranerna.
Varje tisdag finns han på plats och guidar allt från skolklasser till japanska turistgrupper.
– U 3 är en av Malmö museers bästa turistattraktioner, säger Jeppsson som hämtar oss i museets lilla butik fylld av roliga tekniska leksaker och prylar som hör en musei-shop till. Det regnar ute. Kanske är det därför det är så många barnfamiljer på museet. Eller också är det för att föräldrarna vet att världen därinne har så mycket spännande att bjuda på.
– När U3 var i sin glans dagar och förtöjd med vatten under kölen hade ni inte fått gå in genom den här stationära bryggan, säger Jeppsson Ni hade fått klättra in genom nedgångsluckan på båtens ovansida.
Vi får också veta att den inte bara användes som ingång utan också som fiske- och badbrygga när u-båten låg i ytläge. En film står och rullar oavbrutet vid trappan som leder upp till U3:s ingång. Den visar bland mycket annat båtens resa från vaggan till museet i Malmö.
– Var så goda, säger den före detta kommendörkaptenen och visar oss artigt upp på trappan som leder upp till U3.
Ett par damer är på väg ner och har alltså inte gått igenom båten.
– Det finns faktiskt de som inte klara det, säger Jeppsson. Det är trångt och för dem med klaustrofi är det inget att rekommendera.
– Här har vi i gjort utrymme för informationsbroschyrer till alla besökare. fortsätter Jeppsson. De finns på många språk, till och med japanska tack vare att jag har en kompis, en japansk amiral, som kunde göra den översättningen åt oss. U 3 har haft besök från 138 nationer och intresset är mycket stort.
– Det finns de som kommer till Malmö enbart för detta, säger Jeppsson och börjar sin guidning med att berätta om alla konstiga rattar, spakar, luckor och mätare som fyller väggarna i skrovet.
– I de här skåpen hade vi våra personliga tillhörigheter, säger han och pekar på en lucka som är minimal. Tänk på att vi var 26 man på den här lilla ytan. Det betydde att när halva styrkan jobbade fick resterande sova för att vi skulle få plats att göra det vi måste. Vi jobbade fyra timmar och sov fyra, dygent runt.
Det märks att Lars älskar sin gamla U 3:a. Han behandlar henne som om hon vore gjord av guld.
– Jag blev frälst redan som värnpliktig. Och den här guidningen som jag nu gör den är livsviktig för mig. Den lyfter mig mentalt. Jag träffar killar med samma bakgrund, vi drar historier för varandra och träffar intresserade besökare. En gång kom det på en kille som spärrade upp ögonen och sa "Tjena Jeppe, va fan gör du här". Det var en gammal ubåtskompis från Stockholm. Så står vi plötsligt i det som ska föreställa ett kök. Mitt emot toaletten.
Oj, oj, oj ! Tv-kockarna med sina fina japanska knivar och designade skålar och grytor, skulle svimma om de såg detta.
– Vår kock lagade världens godaste mat, säger Jeppsson. Och här vid dieselmotorn stog han och hackade biffar och skar lök på en skärbräda som han satt fast i skruvstädet.
Vi går förbi radio- och hydrofonhytten där hydrofonisten satt och lyssnade efter andra båtar. – Här är manöverpanelen med djupstyraren, djup-mätaren och kompassen, säger han. Alla ombord hade sina speciella uppgifter som de måste sköta men ur säkerhetssynpunkt var alla tvungna att kunna hur allt fungerade.
Ännu mer rattar, mätare, knappar och spakar.
– Härifrån sköter man dykningen, säger Lars och avslöjar att snart, efter nästa lucka, är vi inne på hans domäner, maskinrummet. Och där inne går Sven Lindstrup, över 80 år gammal, och putsar mässing.
När U 3 var i undervattensläge stängdes alla luckor mellan båtens olika avdelningar som en säkerhetsåtgärd.
– U3 tillhörde de kust-nära båtarna så vi var aldrig under vattnet så länge, säger Lars. Vi blev faktiskt överköda av en annan U-båt en gång. Men det blev inga större skador som tur var.
Lars är numera är pensionär och tycker att de guidade turerna på U 3 förgyller hans vardag, det och kommunalpolitiken. Han är centerpartist och sitter bland annat med i kommunfullmäktige.
Fakta:
kustubåten U3
Sjösatt: Juni 1942
Byggd: Örlogsvarvet i Karlskrona.
Drift: Dieselelektrisk.
Deplacement: 367 ton
Längd: 49,6 meter
Bredd: 4,7 meter.
Bestyckning 1942 : 5 torpeder och 1 automatkanon.
Besättning: 26 man.
Max dykdjup: 100 meter.
Fart i ytläge: 13,7 knop
Fart i u-läge: 9 knop
Ur drift: 1964
Museiubåt: 1969
Totalrenoverad: 1998
Världens första u-båt med helsvetsat tryckskrov.
Kockums Mekaniska Verkstads AB i Malmö köpte båten för en symbolisk summa för att sedan donera den till Malmö.