Klart med skriftliga omdömen

Från och med nästa hösttermin ska föräldrar kunna begära att få skriftliga omdömen om sina barns skolprestationer.
Tomelilla • Publicerad 2 december 2002

Barn- och utbildningsnämdens beslut nyligen, som gäller elever från femte klass och uppåt, tycks inte vara speciellt kontroversiellt, i varje fall inte bland de elever på Odenslundsskolan som YA pratar med. Mirja Hovmöller, Emma Andersson och Elias Ekenborn som går i femte klass på skolan är ense om att det kan vara bra att också få skriftligt på hur det går i skolan. Nu får de reda på hur det går genom de så kallade utvecklingssamtalen, men ett papper skadar inte, resonerar de. - Det är bra att få veta hur det går, säger Mirja Hovmöller. Elias Ekenborn tror säkert också att hans mamma vill se hur det går för honom i skolan. Det handlar dock inte om några betyg som politikerna beslutat att införa. Det är olagligt att ge i de lägre klasserna. Men enligt beslutet ska varje elevs resultat och andra uppgifter från skolgången samlas i en speciell databas. Här ska man exempelvis kunna utläsa hur eleven klarar sig i förhållande till de nationella målen i olika ämnen. Uppgifterna i databasen ska ligga till grund för det skriftliga omdömet. Redan har eleverna på Odenslundsskolan en så kallad portfolio, en mapp med samlade arbeten, dikter och teckningar och annat som gjorts i skolan. Charlotta Nilsson, lärare på Odenslundsskolan, tror att det kommer att bli lite arbete i början när databasen ska byggas upp och när de skriftliga omdömena ska formuleras. - Det kan vara en fördel att ha ett skriftlig omdöme. Då vet man vad som har sagts om eleven. Förhoppningsvis kan man också visa att resultaten har förbättrats, säger hon. Ann Lindberg, som undervisar några femmor på skolan, understryker dock att det är viktigt att de skriftliga omdömena inte får ersätta den personliga kontakten mellan föräldrar och lärare. - Det finns mycket som man inte kan mäta, säger hon. Det finns naturligtvis de som vill gå längre och åter ha betyg i de lägre årskurserna. Men Ann Lindberg är en svuren motståndare till betyg på låg- och mellanstadiet. - Den dagen som jag ska sätta betyg på små barn, slutar jag som lärare. Jag vill inte sätta IG, icke godkänt, på ett barn säger hon. Inför behandlingen i barn- och utbildningsnämnden har barn- och utbildningsförvaltningen gjort en enkät bland föräldrar och frågat hur de ställer sig till skriftliga omdömen. Det visade sig att majoriteten av föräldrarna som tillfrågades var positiva till att införa skriftliga omdömen, enligt Staffan Brisfors, chef för barn- och utbildningsförvaltningen.

Robert Jönson robert.jonson@allehandasyd.se
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.