Annons

Ljusare gångväg och bilfritt sommartorg endast önsketänkande

Önskemålen på att lysa upp en mörk gångbana som upplevs som obehaglig, sätta fartgupp för extra säkerhet eller bilfritt sommartorg får kalla handen av kommunen.
Det finns andra vägar att ta, och en unik torgstruktur, är några av argumenten.
Tomelilla • Publicerad 2 oktober 2024
Något bilfritt sommartorg i tätorten verkar inte bli av.
Något bilfritt sommartorg i tätorten verkar inte bli av.Foto: Henrik Ekblom Ystén

Det är många som utnyttjar gångvägen längs med det gamla järnvägsspåret mellan Tomelilla och Tryde. Men under stora delar av året är sträckan väldigt mörk, säger en kommuninvånare som i somras lämnade in ett initiativ om att sätta upp elbelysning på gångbanan.

”Vägen anses inte heller vara en ”pendlarväg” utan mer av ett rekreationsstråk vilket gör att den får lägre prioritet för belysning.”
Förvaltningens förslag till beslut.

”Det är många som utnyttjar gångvägen men under stora delar av året är det väldigt mörkt där. Jag själv undviker denna väg när det är mörkt. Det skulle vara ett stort lyft om sträckan var belyst och jag tror att många hade känt sig tryggare då”, skrev Tomelillabon.

Annons

Samhällsbyggnadsverksamheten föreslår dock att Samhällsbyggnadsnämnden ska ge avslag.

”I detta fall blir sträckan inte prioriterad för belysning bland annat på grund av djurlivet. Till största del gäller det fladdermöss som hade blivit störda av belysningen. Vägen anses inte heller vara en 'pendlarväg' utan mer av ett rekreationsstråk vilket gör att den får lägre prioritet för belysning”, svarar förvaltningen.

Man säger att det också finns en alternativ väg, ”gamla Malmövägen”, via Norreplan vidare ner till centrum som är upplyst.

I april lämnades också ett medborgarinitiativ med att göra fartgupp eller gör vägen smalare vid övergångsstället på Byavägen, mellan Byavångsskolan och Byavångshemmet.

”30-skylten och övergångsskylten har ingen påverkan gällande bilisternas hastighet. Det är en trafikerad gata med många gångtrafikanter, skolungdomar och äldre som dagligen ska ta sig över gatan. Övergångsstället ligger också på vägens högsta punkt”, säger Tomelillabon som tillägger att den ”blinkade” övergångsskylten väldigt sällan fungerar.

”Varje tätort har sin egen unika struktur och även om vi inser att det varit trevligt att kunna sitta på torget utan motorfordonstrafik anser vi inte att det skulle fungera för Tomelilla.”
Förvaltningen om medborgarinitiativ.

Inte heller det förslaget faller i god jord.

”Byavägen håller den standard och bredd som är nödvändig för bussarnas framkomlighet. Gällande de blinkande skyltarna har vi märkt att det skapats en otrygghet kring om de fungerar eller inte, vi kommer prova att montera ner dessa för att få en tydligare trafiksituation”, säger Samhällsbyggnadsnämnden som föreslår att kommunens arbetsutskott ger avslag på förslaget.

Det tredje förslaget – att göra Torget i Tomelilla bilfritt under sommarmånaderna – verkar inte heller få något gehör. ”Det hade varit trevligt att sitta på uteserveringarna och slippa motorljud och avgaser. Det fungerar ju i andra städer, varför inte i Tomelilla?”, undrade Tomelillabon.

Fladdermusen gillar inte elbelysning.
Fladdermusen gillar inte elbelysning.

Förvaltningens svar: ”Varje tätort har sin egen unika struktur och även om vi inser att det varit trevligt att kunna sitta på torget utan motorfordonstrafik anser vi inte att det skulle fungera för Tomelilla.” De påpekar vidare att det behöver finnas möjlighet för varutransporter och tillgänglighet för personer med funktionsvariationer att parkera i närheten av butikerna och restaurangerna.

Därmed föreslår man att medborgarinitiativet angående fordonsfritt torg på sommaren ska avslås.

Jenni DahlgrenSkicka e-post
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons