Miljonsatsning ska locka Malmöbor
- Det är ganska vanligt att de väljer att lämna stan för att bosätta sig i till exempel Staffanstorp när barnen ska börja skolan, säger Jerker Palm, Arkivbild i Sövde, som fått uppdraget att jobba med projektet. Och istället för att välja någon av förorterna till Malmö ska vi försöka påverka de här familjerna att flytta till Tomelilla. Marknadsföringsprojektet ska pågå under tre år. Och hittills har Jerker tillsammans med kommunens marknadsföringsgrupp gjort en marknadsundersökning, för att ha ett underlag, och så har de tagit fram material till en bok som ska användas vid offentliga presentationer av kommunen och som ska sättas i händerna på dem som funderar på att flytta till Tomelilla. - I boken finns ett antal artiklar om människor som bor och lever i Tomelilla, säger Jerker. Fem olika kategorier av människor är representerade och berättar själva om varför de valt att bo eller stanna kvar i Tomelilla och vad det är som är så bra med Tomelilla. Det som kallas service i en storstad är bara något helt naturligt för människorna i Tomelilla. Som exempel nämner Jerker möjligheten att nå beslutsfattare, handläggare och inrättningar direkt, utan krångliga genvägar. - Det är nära till kontinenten och havet, det finns bra skolor och barnomsorg, golfbana och möjligheter till andra aktiviteter, vacker natur och inte minst en möjlighet att köpa hus till en bråkdel av vad det kostar i till exempel Staffanstorp. Boken ska vara klar i mars. Och som sagt marknadsundersökningen som var bland det första som gjordes i projektet har mynnat ut i att projektet ska vända sig till en bestämd målgrupp och det är alltså barnfamiljer. - Det är de som flyttar oftast, säger Jerker. Vi har intervjuat cirka 100 personer och av deras svar framkom det att de flyttat till Tomelilla just för att ett bra boende är så billigt. Därför ska vi skicka ut vår bok till 5?000 barnfamiljer i Malmöregionen. Därefter ska vi kontakta dem och ta hand om de som visar intresse. Vi ska bjuda hit dem och visa vad vi har att erbjuda. I kommunens marknadsföringsgrupp sitter näringslivssekreterare Hans-Eric Jonsgården, kanslichef Björn Lindkvist, weddmaster Clas von Gegerfelt, chef för KFT-nämnden Mats Ekberg och Per Carlberg, vd för Österlenhem.