Pilotprojekt för bättre trafikmiljön i Brösarp

Vägverket skall satsa 2 miljoner kronor och Tomelilla kommun 900?000 kronor på att förbättra trafikmiljön i Brösarp.
Tomelilla • Publicerad 20 september 2002

I går träffade de ansvariga i Tomelilla kommun, med kommunalrådet John Johansson i spetsen, Vägverkets vägdirektör, Susanne Lindh, Per Nettelblad, trafik o miljöansvarig och Karl-Erik Fridh trafiksäkerhetsansvarig för att under teckna den avsiktsförklaring som ligger till grund för projektet. -Det här skall göras i samarbete med de som berörs, det vill säga invånarna i Brösarp, säger Susanne Lindh. Vägverket jobbar här på ett nytt sätt. Vi har flyttat fokus från bara vägar till att ta ett helhetsgrepp. Och då måste man jobba tillsammans med kommunerna och de som närmast berörs. Att göra trafikmiljön i Brösarp säkrare handlar inte om att i nuläget dra den tunga trafiken utanför samhället genom att göra en ny vägsträcka. Det är en fråga som skall lösas för sig. -Innan jag konkret kan säga vad som kommer att göras ska vi gå ut och prata med Brösarpsborna och de näringslivsidkare som finns här, säger Susanne Lindh. När vi vet vilka önskemål som finns kommer vi att specificera vad vi ska göra och vad kommunen ska göra. -Som vi sa så handlar det om livsmiljö, säger Per Nettelblad. Vi tittar på hur lastbilstrafiken påverkar miljön, bullret, om bussarna stannar på rätt ställen, på cykelmöjligheterna, polisens övervakningsmöjligheter, hur de handikappade ser på trafiksituationen och hur skolbarnen fungerar i den nuvarande trafikmiljön. Näringslivet är beroende av transporter, hur fungerar dessa? Det som är spännande med projektet är som sagt att Brösarpsborna ska vara delaktiga. Och det påpekar också Vägverkets direktör gång på gång. -Det här är ett pilotprojekt, säger Gun Nilsson, oppositionsråd. Det är bara Lönnsboda och Tomelilla som får vara med. Och anledningen till att just Brösarp blivit uttagen är att samhället är ett lagom stort samhälle där trafikmiljön inte är den bästa. Till det kommer Tomelilla kommuns positiva attityd till projektet som ska vara genomfört år 2004. I de 900?000 kronor som kommunen ska satsa ingår en del rörarbeten eftersom VA-systemet kommer att beröras. Pilotprojektet är en del av tre strategiska mål som Vägverket nu jobbar för att nå. Det första är ett "Rundare Skåne", alltså inge förskjutning åt väst. Ett Skåne med enhetlig arbetsmarknad, effektiva transporter och fungerande kollektivtrafik. Det andra målet är en bättre livsmiljö i tätorterna. -Hur är det idag att bo i en tätort? Finns det trottoarer? Vi vill att man ska bo bra i Skånes tätorter, säger Per Nettelblad. Det tredje målet är godstransporter. Att tillgodose även näringslivets önskemål. I och med att avsiktsförklaringen nu är underskriven så dras projektet igång.

Robert Jönson robert.jonson@allehandasyd.se
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.