Annons

Vårdcentralens chef: ”Folk använder allt mer hårda ord”

Att ha en ständig dialog är viktigt. Det säger vårdcentralen i Tomelillas chef Björn Vidlund.
– Det är naturligtvis tråkigt att man upplever ett dåligt bemötande, men det kan bero på flera faktorer.
Tomelilla • Publicerad 15 september 2024 • Uppdaterad 16 september 2024

Björn Vidlund, chef på vårdcentralen i Tomelilla, säger att det är svårt att kommentera hur det kommer sig att man som patient upplever ett dåligt bemötande ibland när man ringer till växeln.

– Det är jättesvårt, men jag kan tänka mig att vissa tycker att det tar för lång tid, men det brukar ändå bli bra för det mesta, säger Björn Vidlund angående kritiken.

Annons

Han säger också att han tror att det ibland kan handla om olika förväntningar man har när man ringer vårdcentralen.

– Man kan till exempel ha synpunkter på de svar man får. Sköterskan försöker med dataprogram ge rätt hjälp och det kan ibland vara råd om vad man ska göra eller om man ska träffa en läkare.

Han menar att det kanske inte alltid är så tillfredsställande om man har andra förväntningar.

Tonen har dock blivit hårdare har han och hans personal också en bild av.

– Det känns lite generellt som att folk har mer krav och folk använder allt mer hårda ord i samtalen, säger Björn Vidlund.

När det gäller journalanteckningar så säger han att det ändå är vården som ”äger” dem.

– Självklart kan man gå in och ändra om det blivit ett direkt faktafel, det bästa är dock om anteckningen stämmer överens med patientens bild av det hela.

Han tycker dock att det är viktigt att ha en ständig dialog.

– Vi försöker ha en levande diskussion hela tiden, säger Björn Vidlund.

Jenni DahlgrenSkicka e-post
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons