Oklart när SAS kan bli privatägt
Försäljningen genomfördes natten till torsdagen och blev "lyckad" enligt näringsminister Mikael Damberg. Tillsammans med den norska staten såldes 23 miljoner stamaktier motsvarande sju procent av stamaktierna i SAS, vilket var något mer än vad som först erbjöds.
””
Ej för småsparare
Småspararna fick inte vara med. Försäljningen skedde via tre transaktionsbanker till olika institutionella ägare i främst Norden och Storbritannien. De fick en rabatt på 5,5 procent jämfört med börskursen.
””
Han kallar försäljningen "en startpunkt" för att långsiktigt avveckla det statliga ägandet i SAS. Tidpunkten valdes, enligt Damberg, utifrån att SAS är i en starkare position än på ganska länge. Det senaste halvåret har dock aktiekursen gått ned.
Någon tidtabell för hur snabbt det statliga ägandet ska avvecklas finns inte.
””
Staten har förbundit sig att i alla fall inte sälja mer aktier de kommande 180 dagarna.
Starkt flyg viktigt
TT Varför vill ni inte att staten är långsiktig ägare i SAS?
””
””
TT: Är det inte viktigt att ha ett nationellt flygbolag?
””
Han påpekar att regeringen inte styr vilka flyglinjer SAS flyger på idag, utan att det bestäms på kommersiella grunder.
M välkomnar
Moderaterna välkomnar att staten nu börjat avveckla sitt ägande och partiets näringspolitiske talesperson Lars Hjälmered vill att Damberg kommer till riksdagens näringsutskott för att redovisa detaljer i affären. Han vill till exempel informeras om möjligheten att få ett annat flygbolag som ägare av SAS, som kan branschen och är långsiktig.
””
Danska staten har valt att inte minska sin ägarandel i SAS. Damberg uppger att inte heller Danmark ser ett statligt långsiktigt ägande i SAS, men att det inte finns ett beslut i danska Folketinget om att sälja SAS-aktier.
TT