Annons
Nyheter

Elbolagen: Vi försöker vara tydliga

För elbolagen är det en självklarhet hur energisystemet fungerar. Klurigare är det för den enskilda konsumenten, anser Konsumentverket. - Vi skulle kunna göra tydliggöranden, men vi har ju också förklaringar på vår hemsida, säger Lars Nilsson på Mälarenergi, som kritiserats av myndigheten.(TT)
Publicerad 7 oktober 2018

Mälarenergi är ett av de två företag som hamnat på Konsumentverkets bord i frågan om marknadsföring med ursprungsgarantier. Elbolaget hävdar att de har "hundra procent vattenkraft i alla elavtal" - ett påstående som går att kritisera från flera håll, anser Emelie Neidre, jurist på Konsumentverket.

För det första får de som inte tecknar ett aktivt elavtal med Mälarenergi ett så kallat "anvisat elavtal" som baseras på en mix av olika energikällor. För det andra får konsumenten intryck av att den endast får el från vattenkraft.

Annons

Håller inte med

Lars Nilsson, affärsområdeschef på Mälarenergi, håller inte med Konsumentverket - och påståendet om "100 procent vattenkraft" står kvar.

””
””

Hoppas på praxis

Frågan har inte prövats i domstol och någon vägledande praxis finns inte. Konsumentverket lade ned ärendet med Mälarenergi i väntan på beslut i ett annat liknande fall, mot bageriföretaget Polarbröd.

Polarbröd har fyra vindkraftverk - men att på förpackningarna hävda att "bröden bakas med egen vindkraft" är att gå för långt, hävdar myndigheten.

””

Därmed är Konsumentverket tillbaka på ruta ett. På myndigheten överväger man att gå vidare med Mälarenergi eller vänta på att ett nytt ärende inleds.

"Handlar om att förstå"

Bland de större elbolagen som också låter konsumenten välja finns Vattenfall. Bara den som går in under fliken "ursprungsgarantier" får veta att valet av energislag inte påverkar vad du får i eluttaget.

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons