SJ kräver bättre planering av underhållet
””
Det är ingen överdrift att säga att persontågtrafiken hamnat i ett guldläge utan att de berörda bolagen behövt göra så mycket åt saken.
"Oerhört hårt"
TT: Men vad kan SJ göra för att locka alla klimatmedvetna svenskar som trots allt kopplar järnvägen till förseningar och inställda tåg?
””
Ändå sjönk punktligheten för SJ:s lång och medeldistanståg från 90 procent 2017 till 86 procent förra året.
Bättre planering
I rapporten skriver SJ att bolagets del av förseningarna är knappa 10 procent. Resten kan hänföras till tågoperatörerna och infrastrukturen, i praktiken Trafikverket. Värmen och bränderna förra sommaren orsakade också stora förseningar med avstängda spår och solkurvor.
””
Nettoomsättningen under fjärde kvartalet uppgick till 2 142 miljoner kronor, från 2 087 miljoner kronor motsvarande period 2017. För helåret stannade nettoomsättningen på 7 874 miljoner kronor, en ökning med 94 miljoner kronor jämfört med 2017. Röreselresultatet backade dock till 468 miljoner från 666 miljoner 2017.
TT