Flygskatten kan bli slag i luften
Syftet med undersökningen är att få mer kunskap om hur olika styrmedel på miljöområdet fungerar, förklarar Maria Sunér Fleming, ansvarig för miljö och energifrågor på Svenskt Näringsliv.
””
Kemikalieskatten, som läggs på produkter, inte på de skadliga ämnena i sig, är ett alltför trubbigt verktyg, enligt den undersökning som gjorts, förklarar hon. Den främsta effekten är att staten får in mer pengar, konstaterar hon.
””
Flygskatten ineffektiv
Flygskatten innebär också en dubbelstyrning, förklarar hon, i och med att koldioxidutsläppen från flyget ingår i systemet med utsläppsrätter.
””
Samma kritik kan riktas mot det nya systemet för beskattning av bilar som införs den 1 juli, det så kallade bonus-malussystemet, konstaterar hon. Mindre utsläpp här ger utrymme för andra att släppa ut mer, eftersom koldioxidutsläppen ska begränsas globalt. Lokala åtgärder, som skatter, rår helt enkelt inte på det problemet, enligt undersökningen.
Utsläppsrätterna fungerar
Systemet med utsläppsrätter är däremot effektivare, enligt Svenskt Näringsliv. Trots att det finns kritik mot det av flera olika anledningar så är det effektivare, förklarar Maria Sunér Fleming.
””
Rapporten som Svenskt Näringsliv låtit ta fram pekar på att skatter ofta är ett rätt ineffektivt sätt att värna miljön. Andra sätt, som rena förbud, eller villkor i miljötillstånd för olika verksamheter, är effektivare.
TT