Regeländringar ger ryckig bilförsäljning
Försäljningssiffrorna för augusti från branschorganisationen Bil Sweden visar i stora drag samma trend som man såg i juli. Bensin- och dieseldrivna bilar får i många fall högre skatt med det nya bonus-malus-systemet, vilket ledde till ett försäljningstopp före regeländringen och mindre efterfrågan nu. För laddbara bilar är det tvärtom.
Samtidigt infördes från den 1 september en annan förändring som kan bidra till ryckig försäljning. Det är det nya utsläppstestet WLTP (Worldwide harmonized light vehicle test procedure), som alla nya bilar till försäljning inom EU nu måste ha genomgått.
Nytt test välkomnas
Bilar av icke godkända modeller måste registreras före september. Det drev upp försäljningen i augusti något, enligt Bil Sweden. WLTP är ett omfattande test och varje motoralternativ måste godkännas för sig, så det är känt att vissa tillverkare haft problem.
Men i stort är branschen positiv till WLTP.
””
29 bilmodeller från en rad tillverkare har dock beviljats dispens av Transportstyrelsen från att genomgå testet för att de är i slutet av tillverkningsserien.
Om ett år blir även ett test av utsläpp under verklig körning, i stället för i testmiljö, obligatoriskt för alla nya bilar som säljs. Det kallas RDE (Real driving emissions).
Ökning första åtta
Försäljningen av lätta lastbilar sjönk särskilt mycket i augusti jämfört med förra året, drygt 59 procent.
Om man ser på årets åtta första månader totalt har det dock nyregistrerats 24,5 procent fler lätta lastbilar än under samma tid 2017, medan registreringarna av personbilar ökat med 5,9 procent.
TT