Mer grönt på påskbordet
Påsken närmar sig och dagligvaruhandeln gnuggar händerna. Näst efter julen är påsken den viktigaste högtiden.
Påskhandeln spås slå rekord igen i år, enligt en prognos från HUI Research och Svensk Handel. Försäljningen väntas öka till 7,6 miljarder kronor. Det är 20 procent mer än en vanlig vecka. Förra året landade försäljningen på 7,4 miljarder kronor.
Skärtorsdagen är den intensivaste dagen och beräkningar från Svensk Handel visar att försäljningen då är dubbelt så stor som den genomsnittliga fredagen.
Mycket godis
Sill, lax, ägg, påskmust och godis är storsäljarna under påskveckan. Försäljningen av lösgodis under påsken står exempelvis för hela tio procent av årets godiskonsumtion.
Men det finns även annat som går bra.
””
Den traditionella påskmaten ruckar man inte på så lätt, men nya trender letar sig in även där. Efterfrågan på bland annat närproducerat ökar.
””
Sen påsk
Påsken ligger sent i år, vilket brukar kunna innebära att grillen kommer fram, men i påsk utlovas busväder så laxen slipper kanske konkurrens från den grillade biffen. Hos Axfood har man laddat för en grillstart till påsken.
Claes Salomonsson, presschef på Axfood, berättar att han trott på ett uppsving för företagets grillprodukter - ända tills han såg väderprognosen.
Också han tror att det vegetariska inslaget ökar.
””
TT