Annons
Nyheter

Tungt kvartal för MQ - vill öka e-handeln

Sommarens värmebölja slog hårt mot försäljningen hos klädkedjan MQ och utvecklingen var sämre än i jämförbara butiker. Med en ny vd på plats tampas bolaget med att få fart på e-handeln. Klädkedjan MQ hade en tuff sommar.(TT)
Publicerad 4 oktober 2018

Klädkedjan MQ hade en tuff sommar. Resultatet under fjärde kvartalet, avslutat i augusti, blev en förlust på 3 miljoner kronor, jämfört med en vinst på 24 miljoner kronor motsvarande period i fjol.

Värmen har påverkat men är inte den enda faktorn, konstaterar bolagets nya vd Ingvar Larsson som tillträdde posten i slutet av kvartalet.

””
Annons

Sämre utveckling

Koncernens försäljning i jämförbara butiker minskade med 6,2 procent. Marknadens minskning i jämförbara butiker låg på 3,9 procent.

Att MQ utvecklas sämre än branschen hänför Ingvar Larsson bland annat till ett par sortimentsmissar som gjordes under våren.

Han konstaterar också att MQ inte har hängt med i utvecklingen när det kommer till e-handeln och på det området pågår satsningar. Styrelsen föreslår ingen utdelning i år för att skapa utrymme för att stärka den digitala utvecklingen av bolaget.

Den slopade utdelningen straffade MQ:s aktie som störtdök drygt 16 procent vid börsöppningen. Under dagen skedde en viss återhämtning.

Utveckla e-handel

En ny e-handelsplattform är under utveckling. MQ har haft svårt både att locka kunder till sin webbutik samt att få dem att handla där och man har inte hängt med i e-handelsutvecklingen, enligt Ingvar Larsson.

””

Det finns beslut på att stänga vissa fysiska butiker framöver, men inte i någon stor omfattning.

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons