Volvo Cars vill utmana inrikesflyget
När de stora biltillverkarna presenterar en ny konceptmodell, och det gör de ganska ofta, brukar svängarna tas ut rejält. Ofta handlar det om något som utvecklarna drömmer om men som av olika anledningar aldrig går i produktion.
När Volvo Cars nu presenterar sitt koncept 360c är det också en futuristisk skapelse, en helt självkörande, helt elektrisk bil utan vare sig ratt eller pedaler. Liknande koncept har kommit från andra tillverkare på senare år, bland annat från Volkswagen.
Största omställningen
Vad det handlar om är en av de största omställningarna av ett transportsystem någonsin. Det är inte bara förarna som ska övertygas om att släppa kontrollen över bilen, även alla andra i trafiken, bilister, cyklister och fotgängare, måste övertygas om att de kan lita på de självkörande bilarna.
Erfarenheten från omläggningen till högertrafik för drygt 50 år sedan visar tydligt att svenskarna är svåra att övertyga om fördelarna med dramatiska förändringar. Vid den rådgivande folkomröstningen 1955 sa 83 procent av de röstande nej till högertrafik.
””
””
Utmanar inrikesflyget
Bolaget anser, troligtvis på fullt allvar, att den här typen av självkörande bilar i framtiden kan konkurrera med inrikesflyget. För de flesta tar det en timme att ta sig till flygplatsen och där tar det ytterligare en timme innan planet lyfter. Med själva flygresan och innan man nått slutdestinationen är man för en resa från Stockholm till Göteborg uppe i fyra timmar. Med en självkörande bil kan man under samma tid sova eller jobba och blir dessutom körd från dörr till dörr.
En bil utan ratt och pedaler ligger på högsta nivån -5 - för självkörande eller autonoma fordon. Men Volvo Cars kommer mycket tidigare att ha självkörande bilar på nivå 4 på marknaden.
””
TT