Annons
Nyheter

Procentkamp om utsläppen i EU

Mullrar svensk miljöoro högre än centraleuropeisk rädsla för jobben? En tät procentkamp väntar när EU:s miljöministrar ska enas om framtida krav på bilutsläpp. Dra ned koldioxidutsläppen från personbilar med 30 procent till 2030, jämfört med 2021, tycker EU-kommissionen.(TT)
Publicerad 8 oktober 2018

Dra ned koldioxidutsläppen från personbilar med 30 procent till 2030, jämfört med 2021, tycker EU-kommissionen.

Nej, minst 40 procent, anser EU-parlamentet - varpå Sverige drämmer i med en önskan om hela 50 procent.

Annons

"Det är viktigt att Sverige som har en stor bilindustri visar att EU kan anta ambitiösa mål för minskade utsläpp", säger miljöminister Karolina Skog (MP) inför tisdagens förhandlingar med övriga EU i Luxemburg.

Där ska EU:s 28 medlemsländer försöka enas om sin förhandlingslinje i utsläppsfrågan. Beslutet får oerhört tung betydelse för såväl kampen mot klimatförändringarna som för bilindustrin.

Det sistnämnda har gjort tveksamheten stor i framför allt det bilfabrikstäta Öst- och Centraleuropa. De så kallade Visegrad-länderna - Polen, Tjeckien, Slovakien och Ungern - vill tillsammans med länder som Bulgarien och Rumänien hålla ner ambitionsnivån och har förmått EU:s ordförandeland Österrike att lägga fram ett kompromissförslag där utsläppsnivån sätts till 35 procent.

Avgörande under förhandlingarna blir sannolikt hur Tyskland ställer sig. Landet är hårt pressat från båda håll - å ena sidan bilindustrin, å andra sidan starka miljö- och konsumentgrupper som fortfarande är rejält ilskna efter tyska biltillverkares utsläppsfusk.

TT

Annons
Annons
Annons
Annons