Snusjätte straffas för etikettregler
Snustillverkaren Swedish Match döms att betala 38 miljoner kronor i konkurrensskadeavgift. Konkurrenterna missgynnades av de regler för hylletiketter i snuskylar som snusjätten tillämpade under en period 2012-2013, anser Patent- och marknadsdomstolen. Swedish Match kommer att överklaga domen.
Andra snustillverkare, som ville sälja sina dosor i Swedish Matchs snuskylar ute i butikerna, var tvungna att utforma sina hylletiketter enligt en viss mall, annars tilldelades de gråvita hylletiketter av Swedish Match.
Domstolen ser hyllkantsetiketter som ett viktigt konkurrensmedel och anser att systemet i stort sett innebar ett marknadsföringsförbud. Därmed missbrukade bolaget sin dominerande ställning på snusmarknaden, skriver domstolen i ett pressmeddelande.
Swedish Match hävdar att systemet infördes för att underlätta för återförsäljare och konsumenter genom att göra hyllorna mer överskådliga. "Standardiserade etiketter är praxis för nära nog samtliga kategorier i handeln", säger företagets chefsjurist Marie Louise Heiman i ett pressmeddelande.
TT