Sverige, Schweiz, Schwerige?
När den svenskgrundade musiktjänsten Spotify började handlas på New York-börsen i tisdags hissades bolagets gröna logotyp ovanför den amerikanska flaggan utmed fasaden på Wall Street. Bredvid vajade, i stället för den blågula svenska fanan, det schweiziska korset mot röd bakgrund.
Svenska armbandsur
Sammanblandningen är långt ifrån ovanlig, konstaterar UD:s enhet för främjande och hållbart företagande.
Hur vi uppfattas av andra länder, den så kallade "Sverigebilden", är ett av enhetens ansvarsområden och en undersökning bland kineser nyligen visar att förvirringen kan vara bra för svenska affärer.
””
Men man ska inte dra alltför stora växlar på det hela, det är marginellt, tillägger hon samtidigt som hon säger att Schweiz är långt ifrån det sämsta landet att förväxlas med.
””
Ett litet problem
Nyheten om misstaget på Wall Street inför Spotifys börsnotering nådde även till den schweiziska ambassaden i Stockholm. Ambassadrådet Gérald Délèze är van vid förvirringen.
””
Att kinesiska konsumenter blandar ihop svenska och schweiziska klockor är inget han hört talas om tidigare och påpekar att marknaden för kopior är det riktiga bekymret för alpnationens urmakare.
””
Kampanjer om schabloner
När Svenska institutet (SI) frågar personer runtom i världen vad man associerar Sverige med, kommer ofta välkända varumärken som Ikea och Volvo upp, men däribland smyger sig även höga alptoppar och djupa dalar in.
””
För att skapa en så korrekt bild av Sverige som möjligt har SI bland annat tagit till kampanjer online som på ett lekfullt sätt anspelar på de schabloner som finns kring Sverige och Schweiz. Att göra undersökningar eller använda sig av sociala medier för att skingra förvirringen är även något som schweiziska myndigheter prövat. Med intressanta fynd, enligt Henrik Selin.
””
””
TT