Filmrecension: Rafflande om FN-svenskens död
Kanske är det mest vita gamla män med leverfläckar som bryr sig om Dag Hammarskjöld nu för tiden, filosoferar den danske journalisten Mads Brügger ungefär halvvägs in i den här filmen.
Det är ju inte riktigt sant. Den svenske FN-generalsekreterarens död i en flygkrasch i Kongo 1961 är möjligen ganska okänd för yngre generationer. Men frågan om vad som egentligen hände har åtminstone fått nytt liv i FN, som nu utreder frågan sedan det konstaterats att kraschen sannolikt orsakats av en yttre attack.
Vem eller vilka utförde attentatet? Och varför? Det försöker "Cold case Hammarskjöld" gå till botten med. Under sex år följer Mads Brügger och hans svenske kompanjon, privatutredaren Göran Björkdahl, nya spår i takt med att gamla arkiv öppnas och tider förändras. Det bjuds på mängder av medryckande raffel: hemliga dokument dyker upp, pensionerade agenter intervjuas och excentriska figurer undersöks.
Mycket är säkert verifierbart och relevant. En hyfsat trovärdig teori om vad som faktiskt hände presenteras också. Men eftersom filmskaparna har valt en filmisk form som bygger på dramatiserad konstruktion och egocentrerad iscensättning blir det svårt att veta vad som till slut är på riktigt.
Mads Brügger själv tar oerhört stor plats och klär sig i vitt precis som den utpekade sydafrikanske hjärnan bakom attentatet. Han hyr in inte bara en, utan två, skrivmaskinskunniga sekreterare, utrustar sig (och den kanske något mindre roade Göran Björkdahl) med metalldetektor och tropikhattar för att gräva efter planet och så vidare.
När det verkliga sprängstoffet sent omsider presenteras - den slitstarka konspirationsteorin om att en hemlig organisation aktivt skulle ha spridit aidsvirus bland den svarta befolkningen i Sydafrika, då blir den medvetet ambivalenta formen än mer problematisk och man saknar en mer rak "Uppdrag granskning"-typ av rapportering.
Aidsspåret har sedan "Cold case Hammarskjöld" fick premiär på Sundance tidigare i vintras blivit häftigt omdiskuterat och kritiserat i internationell press. Men filmskaparna försvarar sig och uppmanar journalister att fortsätta efterforskningarna. Att det behövs mer fakta på bordet är hur som helst tydligt.
TT