"Hoppas att Astrid hade gillat filmen"
Den unga Astrid Ericsson sitter i kyrkbänken och lyssnar på predikan. I Alba Augusts tolkning kan hon knappt sitta still, hon fingrar på psalmboken, prasslar och verkar befinna sig någon helt annanstans. Vi vet vad den rastlösa småländska tösen skulle komma att lyckas med som vuxen, när hon fick leva ut sitt inre rika liv framför skrivmaskinen. Men hur blev hon den hon blev egentligen?
I filmen "Unga Astrid", som får premiär på fredag, skildras en avgörande händelse i Astrid Lindgrens liv. Som hon själv har sagt: "Jag hade nog blivit författare ändå. Men jag hade inte blivit en stor författare om inte det här med Lasse hade hänt."
Stor skandal
Det här med Lasse. Det var den stora skandal som inträffade i den unga Astrids liv när hon fick barn med den 30 år äldre gifte chefredaktören för Vimmerby Tidning, Reinhold Blomberg. Hon var knappt 18 år och händelsen var på den tiden en stor skam.
För regissören Pernille Fischer Christensen såddes ett frö till en film när hon för sex år sedan såg en bild i en dansk tidning, som föreställde Astrid Lindgren och en liten pojke i 1920-talskläder.
””
Lasse fick leva sin första tid hos en fostermor i Danmark. Och han var inte ensam om ett sådant öde.
””
"Känns absurt"
Någon som däremot har protesterat mot filmen och dess inriktning är Karin Nyman, Astrid Lindgrens dotter. I en intervju i tidningen Vi säger Karin Nyman att mamman flydde från Vimmerby och sedan aldrig mer ville bli föremål för den sortens intresse som handlade om det intimaste i privatlivet.
"Att det då ska 'skapas fritt' kring just den här tiden i Astrids liv, känns absurt", säger hon till tidningen.
Som svar på familjens kritik påpekar regissören att de inte presenterar några egentligen nyheter.
””
TT: Hur stor frihet får man ta sig i en biografisk film?
””
TT