Kärlek och klimathot på teaterscenen
Våren 2016 fylldes teaterscenerna av berättelser om migration. Nu när 2017 träder in tycks vi ha ett extra stort behov av att på scen dissekera relationer i nya och klassiska dramer om familjeband och förgörande kärleksförhållanden.
På Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm duggar relationsdramerna tätt i vårens repertoar med bland annat en modern bearbetning av Tjechovs "Måsen" som här kallas "Dumma jävla mås" och Ibsens triangeldrama "Bankdirektör Borkman". Och så en föreställning baserad på en nyligen utkommen bok - "Århundradets kärlekskrig", Ebba Witt-Brattströms omskrivna, skönlitterära debut om en kvinna som efter ett 30-årigt äktenskap väljer att lämna sin make.
Den sätts även upp som opera i Vattnäs konsertlada utanför Mora till sommaren. Kulturhuset Stadsteaterns teater- och scenkonstchef Anna Takanen utnämner den till en framtida klassiker. Att det är många mellanmänskliga dramer på vårens repertoar är naturligt och roligt, anser hon. Relationer är en viktig förutsättning för regissörerna när de gör sina tolkningar av samtiden och samhället:
””
Syskonband och svek
En annan omtalad bok som blir pjäs är Lena Anderssons "Egenmäktigt förfarande" om poeten Ester Nilsson kärlek och besatthet av konstnären Hugo Rask, och maktspelet dem emellan. På Scalateaterns scen i Stockholm spelas Ester Nilsson av Jessica Liedberg och Hugo Rask av Krister Henriksson.
Kungliga Dramaten har mer fokus på familjeförhållanden som i Thomas Bernhards "Ritter, Dene, Voss" och Eric Linklaters "Det blåser på månen" som båda handlar om syskonkärlek. Och "Försökskaninerna", sista delen i Marie-Louise Ekmans trilogi om sin dementa moder, spelad av Marie Göranzon och med musik av Benny Andersson.
Även i Skåne blir det relationer. På Malmö stadsteater spelas Nobelprisbelönade Harold Pinters "Svek" och Helsingborgs stadsteater ger Charlotte Engelkes en lektion i kärlek i "Glädjen eller småprat i svartvitt" som handlar om Ingmar Bergman.
Orolig värld
Men allt är inte kärlek och familjeband. På landets teaterscener kommenteras också samtiden genom föreställningar om en västvärld i förfall, klimathot, jihadism och stad kontra landsbygd. Riksteatern turnerar runt i landet med en rad föreställningar under våren, varav flera handlar om miljön och klimathotet. Även på Göteborgs stadsteater är samtiden påtaglig. "How to hold your breath" är ett thrillerdrama om västvärldens kollaps, i "Alexandras odyssé" tar manusförfattaren Alexandra Pascalidou med publiken till krisens Grekland som spelplats för vår tids stora frågor, "Jihadisten" i regi av Johan Gry handlar om en ung mans radikalisering och i Paula Stenström Öhmans "Allt gott i världen" ställer världen oss till svars.
Teater 50 år
2017 är också året då såväl Norrbottensteatern som Cullbergbaletten fyller 50 år. Norrbottensteatern i Luleå, som när den startades 1967 var landets första länsteater, firar det bland annat med en jubileumshyllning till publiken i form av "Mitt livs melodi" - en musikfylld föreställning med komiska betraktelser och tragiska livsöden. Cullbergbaletten i Stockholm firar bland annat med en jubileumsfest i april där verken "Eurydike är död" från 1968 av grundaren Birgit Cullberg och "Protagonist" av Jefta van Dinther visas.
Till våren får scenkonsten plats i ett nytt museum. Scenkonstmuseet, som ligger intill Kungliga Dramaten i centrala Stockholm, invigs den 11 februari.
TT