Annons
Nyheter

Appar för barn lockar till köp

En klar majoritet av appar riktade till barn har innehåll som strider mot såväl marknadsföringslagen som god affärssed, anser Sveriges Konsumenter som granskat appar för barn. Enligt granskningen, som omfattar 240 gratisappar i Google Play och App Store, erbjöd 214 köp inuti appen.(TT)
Publicerad 7 mars 2019

En klar majoritet av appar riktade till barn har innehåll som strider mot såväl marknadsföringslagen som god affärssed, anser Sveriges Konsumenter som granskat appar för barn.

Enligt granskningen, som omfattar 240 gratisappar i Google Play och App Store, erbjöd 214 köp inuti appen. 145 vände sig till barn så små som fyra år, och de flesta av dem hade köp inuti appen. Köpen är ofta utformade så att de gör upplevelsen bättre eller att man kommer snabbare framåt.

Annons

"Upplägget med köp i appar, särskilt riktade till små barn, tycker vi strider mot god affärssed och marknadsföringslagen och ska inte få förekomma. Särskilt då apparna ger sken av att vara kostnadsfria, säger Maria Wiezell på Sveriges Konsumenter i ett pressmeddelande.

Många appar erbjuder också hemliga köp, så kallade loot-lådor. Drar man vinstlotten kan man avancera rejält i spelet. Enligt Sveriges Konsumenter är det att likna vid otillåten lotteriverksamhet.

TT

Annons
Annons
Annons
Annons