Fartkameror ska fånga även mc-förare
Motorcyklister är en hårt olycksdrabbad grupp i trafiken. Risken att omkomma är i praktiken 25 gånger högre för en mc-förare än för en bilist om båda kör lika lång sträcka.
I nästan två tredjedelar av dödsolyckorna med motorcykel har farten varit över, eller mycket över, den tillåtna. Men dagens kameror i hastighetsövervakningen längs svenska vägar fångar inga motorcyklister. Föraren går inte att identifiera bakom visiret, och nummerskylten baktill fotograferas inte.
Mer effektiva fartkameror är nu ett av förslagen från Anders Wiman, som på Trafikverkets uppdrag gjort en förstudie om säkerhet för motorcyklister.
””
Inget ägaransvar
Han har studerat hur några andra länder i Europa arbetar med säkerhet för motorcyklister, bland dem Nederländerna där ägaren av ett fordon hålls ansvarig för fartöverträdelser. Men Wiman vill inte se det systemet i Sverige.
””
Mera utbildning och fler poliser längs vägarna är andra förslag.
””
Oro för framtiden
Förslagen välkomnas av Per Johansson, vd i Mc-branschens riksförbund.
””
Han tror att ett brev hem till ägaren av en motorcykel som körts alldeles för fort blir en tankeställare för de flesta.
På lång sikt är Per Johansson orolig för drastiska åtgärder mot motorcyklar, kanske förbud, om inte olyckstalen går ner.
””
Machotänkande
Per Johansson anser att många motorcyklister präglas av ett machotänkande.
””
””
TT