Krav på EU-lagar för smarta robotar
””
Många frågor
I ett och ett halvt år har en arbetsgrupp analyserat frågor om robotar och artificiell intelligens (AI). Vems är exempelvis ansvaret om en robot är inblandad i en olycka och det är robotens fel? Vem betalar skadeståndet eller försäkringspengarna? Och vilka risker finns om forskare och företag utvecklar självlärande maskiner som blir mer intelligenta än sina skapare? Något som kan låta som science fiction, men kan bli verklighet om en inte alltför avlägsen framtid.
””
På torsdagen röstade EU-parlamentets rättsliga utskott med stor majoritet för att uppmana EU-kommissionen att gå vidare med robotlagstiftning på en rad områden. I februari ska hela parlamentet ta ställning i frågan.
Självkörande bilar
Det hela är ett eget initiativ från EU-parlamentets sida, och sådana har en tendens att hamna i någon skrivbordslåda hos EU-kommissionen utan vidare åtgärd. Men i det här fallet har kommissionens medarbetare varit delaktiga i processen och följt arbetsgruppens arbete.
EU-parlamentarikerna anser att det är särskilt angeläget att EU-kommissionen tar tag i frågan om självkörande bilar. De förespråkar en försäkringsmodell så att trafikoffer slipper långa och osäkra rättsprocesser.
Smarta robotar
Redan finns exempelvis schackdatorer, industrirobotar och chattrobotar som svarar på mobilanvändares frågor, men de har alla det gemensamt att de är bra på en avgränsad specifik uppgift.
Riskerna som en del ser med AI handlar framför allt om vad som händer om forskarna lyckas utveckla maskiner som lär av sina erfarenheter och snabbt blir smartare och smartare. Forskare som Stephen Hawking hävdar att det både skulle kunna bli mänsklighetens största framgång - och undergång.
TT