Ministern: Fler måste använda bälte i bussen
På onsdagen inleds rättegången i Borås tingsrätt mot chauffören som körde olycksbussen. Vid olyckan den 2 april 2017 omkom tre personer och 38 skadades. Bara en av dem som omkom eller fick allvarliga skador använde bälte i bussen.
I efterspelet har många ställt frågan om flera kunde ha överlevt eller klarat sig lindrigare undan om alla använt bälten. Under de två år som gått har flera instanser arbetat med frågan om hur man ska kunna öka bruket av bälten i bussar.
””
Information och regler
Vägen framåt tycks handla både om bättre information och förändrade regler.
Transportstyrelsen har på infrastrukturminister Tomas Eneroths uppdrag tagit fram en rapport där man lämnar flera förslag om just bältesanvändningen. Många av förslagen är riktade direkt till bussbranschen.
””
””
En konkret åtgärd är att Transportstyrelsen den 1 oktober förra året skärpte sina föreskrifter om bältesanvändning så att det nu är obligatoriskt med utrop som påminner om att spänna på sig bältet i långfärdsbussar och på längre busslinjer.
Anpassade tidtabeller
Andra förslag i rapporten är bland annat:
Utreda förändrade regler om bältesanvändning.
Anpassa tidtabeller så att passagerare på ett tryggt sätt ska hinna stiga av bussen även om de sitter bältade.
Uppmana myndigheter att vid upphandlingar prioritera sittplatser och bälten i bussar som får köra fortare än 70 kilometer i timmen.
Försök med ny teknik
Stående passagerare i bussar som får köra över 70 kilometer i timmen är problematiskt, anser Omar Bagdadi.
””
””
Andra möjligheter som diskuteras i branschen är tekniska system som påminner passageraren om bältet. Det finns också försök med en teknik där sätet står i en rakt uppsatt position innan man knäppt fast bältet. Först när bältet är påtaget kan sätet ändras till en bekvämare ställning.
””
Bälten räddar liv
Men alla berörda parter är överens. Att använda bälte i bussen ökar tryggheten och räddar liv.
””
TT