Stödlinje kräver varningstext på spelsajter
Stödlinjen kontaktas av personer med spelproblem, anhöriga och övriga personer via telefon, chatt och mejl.
Precis som Folkhälsomyndighetens senaste rapport om att allt fler svenskar lider av ett spelberoende visar Stödlinjens statistik ett ökat behov av hjälp.
2018 kontaktades de 3 828 gånger, 2017 var samma siffra 3 203 och året innan 2 815.
"Reklamen måste ändras"
Årets nya spellag innebär bland annat att alla bolag på den svenska marknaden måste ha en spellicens samt betala skatt. Nya regler kräver också att bolagen ska verka för att förhindra spelmissbruk och att reklamen måste vara måttfull.
Men resultatet har inte blivit som väntat och ansvarige ministern Ardalan Shekarabi (S) har krävt en "märkbar förändring".
””
Förutom en minskad mängd reklam önskar hon att man inför varningstexter på spelsidor.
””
Hyllar kommunerna
Sedan första januari 2018 är landets kommuner skyldiga att erbjuda hjälp även mot spelmissbruk. På Stödlinjen märker man tydligt kommunernas ökade intresse i att utbilda sig sedan lagstiftningen.
2015 var det 52 procent av kommunerna som inte erbjöd någon som helst behandling mot spelberoende och bara sju procent hade behandlare utbildade i spelberoende.
Nu är det 71 procent som erbjuder spelspecifik behandling och 27 procent som erbjuder icke spelspecifik behandling, enligt Stödlinjen.
””
TT