Sociala medier viktiga i norskt val
På måndag avgörs det om statsminister Erna Solberg, Høyre (H), sitter kvar eller om hon lämnar över jobbet till Arbeiderpartiets (AP) partiledare Jonas Gahr Støre.
Totalt har de norska partierna lagt nästan 100 miljoner norska kronor på årets valrörelse, jämfört med runt 80 miljoner norska kronor under valet 2013, enligt siffror från mediebolaget NRK.
Snapchat-filter
Framför allt har mer pengar lagts på att nå väljare via sociala medier. Høyre har bland annat lanserat ett Snapchat-filter, "Team Erna", där man syns tillsammans med Solberg på en bild.
Även Arbeiderpartiet har lagt mer resurser på sociala medier.
””
Enligt Rune Karlsen, statsvetare och forskare vid Institutt for samfunnsforskning i Oslo, är det svårt att veta om valkampanjer i sociala medier ger ett ökat väljarstöd eller inte. Däremot vore det dumt att inte satsa på det, är resonemanget.
””
Amerikaniserat
Redan inför valet 2013 började norska partier satsa på sociala medier och numera bedriver de flesta valkampanjer där, framför allt på Facebook, berättar Karlsen.
””
TT