Annons
Nyheter

Är Ystads hamn för stor eller för liten?

Nyheter • Publicerad 21 mars 2007

Efter att Unity-line meddelade att de flyttar halva sin lastbilskapacitet från Ystad till Trelleborg borde den naturliga reaktionen samt alla visioner på en stor industrihamn mjukna.

För att Ystads hamn 2007 ska komma upp i 2006 års lastbilssiffror måste ett rederi som vill skeppa 130000 lastbilar till via Ystad lockas hit. Då är vi uppe på nolläge i balansräkningen samt lastbilskapaciteten. Med andra ord är dagens hamn för stor som den är. För vem eller vilka bygger ni då ut?

Annons

Att kommunledningen vill vilseleda politiker samt medborgarna med att kalla det etapp 1 del 1 utbyggnad av Ystad hamn gör det hela endast mer misstänksamt. Detta kanske görs för att dölja de chockerande siffror på totalkostnaden. Kanske känner Ystads nya beslutsfattare att de från tidigare kommunledning "ärvt" en hamnutbyggnadsvision som inte håller måttet.

Ystad jämför sig ofta med Sveriges näst största hamn Trelleborg vilket jag finner oseriöst. Ystad har inte och ska inte sträva efter att nå Trelleborgs möjligheter. Därför ligger Ystads hamn geografiskt helt fel. Infrastruktursmässigt och miljömässigt klarar vi dåligt av dagens trafikproblem.

Att försöka inbilla befolkningen att nu när inte lastbilarna vill köra omvägarna via Ystad längre så ska plötsligt tågen köra omvägar via Ystad i stället för att använda de stora tåghamnarna typ Malmö. Detta kommer att kräva ett dubbelspår till Malmö för att klara transporterna.

Klart är att det kommer att skeppas mycket gods via Polen och Baltikum. Godsen via tåg och lastbil kommer att fraktas närmare slutdestination det är bara att inse. Varför hoppa av på första stationen? Stena Line satsar 4 miljarder kronor på två stora superfärjor kontrakterade till Karlskrona hamn för att ta hand om svenska östkusten. Det är Ystads största konkurrent i Polentrafiken enligt min bedömning. Många ser en motorväg mellan Karlskrona och Malmö/Trelleborg som länken för Sveriges hamnstrategi. Stockholmshamn meddelar även en ökning med 18 procent i Polentrafiken. Konkurrensen hårdnar.

Kommunfullmäktiges och centerns ordförande Håkan Mattsson samt kristdemokrater, miljöpartister och till viss del även moderaterna gick till val med löftet: om inte nya avtal/kontrakt kommer in blir det ingen hamnutbyggnad. Självklart litar vi på våra förtroendevalda och kommer att låta dem stå till svars för sina löften. Till viss del förstår vi därför hamnchefens desperation i frågan, att kontrakten måste skyndas fram annars finns det ju inget som helst argument längre att diskutera om Ystad ska bygga ut sin hamn. När det ska gå snabbt blir det oftast fel…

För ett lastbilsfritt Ystad,

Carl Persson

opolitiskt aktiv

SAXO
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons