Annons
Nyheter

Dialog viktig för hamnens utveckling

Nyheter • Publicerad 19 mars 2014

Svar på Claes G Kristenssons insändare ”Logiskt att hamnen ratas” torsdagen den 13 mars.

Claes G Kristensson har stor kunskap vad avser infrastrukturfrågor i allmänhet och Ystads hamn i synnerhet. Jag ser honom som en hamnförespråkare och hans synpunkter, som han framfört i denna och tidigare insändare, är mycket värdefulla för oss i hamnbolaget i vårt arbete med utvecklingen av hamnverksamheten. Dialog är viktig för utveckling.

Annons

Fakta är grunden för dialog men tyvärr kan ibland faktakällorna, som man bygger sina slutsatser på, inte visa sig vara helt korrekta och missuppfattningar uppstår. Jag ber att få kommentera några, som jag upplever, missuppfattningar i insändaren.

Under 2014 kommer området Revhusen att omvandlas till ”Safe Parking” det vill säga ett inhägnat område för uppställning av lastbilar på väg till och från Bornholm och Polen. En ersättning av dagens område Röda Bodarna. Således handlar det inte om hela Världens ände.

Kostnaderna för den projektering som gjordes för yttre hamnen, i samband med EWP, var 5,8 miljoner. Detta projektmaterial kommer att användas i projekteringen av en ny yttre hamn. Så jag delar inte uppfattningen att dessa pengar försvann till ingen nytta då de minskar framtida projektkostnader. Vi talar inte om 30–40 miljoner.

Bolaget har beslutat att redan under 2014 starta projektering av det första färjeläget i yttre hamnbassängen.

I planerna för en ny hamn ligger självklart lösning för intermodala transporter. Jag delar helt Kristenssons uppfattning att intermodala lösningar är viktiga i framtiden.

Att yttre hamnen, med redan byggd yttre pir, skall bli en ny hamn som ersätter nuvarande inre hamn är Ystad kommuns och bolagets gemensamma mål.

Det faktum att EWP inte etablerar sig innebär att kostnaderna för en ny hamn kan bli lägre då behovet av utfyllnad av hamnbassängen minskar.

Samtidigt skall konstateras att EWP hade varit en mycket viktig faktor för tillväxten i Ystad. Men beslutet att inte välja Ystad var ett ensidigt företagsekonomiskt beslut av EWP:s ledning i Tyskland. Jag anser att Ystad kommun handlade helt korrekt. Försöker inte kommunen att få företag att etablera sig i Ystad då har vi sagt nej till tillväxt.

Hamnbolaget arbetar aktivt, tillsammans med Ystad kommun, för bättre infrastruktur till och från hamnen och Ystad. De direkta investeringarna i hamnen har bolaget alltid själva stått för. De har skett efter kundernas och hamnens behov. Det är kunderna som fullt ut betalar dessa investeringar genom hamnavgifter. Huruvida andra hamnar har råd att själva investera eller inte kan jag inte uttala mig om men alla har självklart möjlighet att söka EU-bidrag.

INTERNAL INTERNAL
Henrik Plantin, Styrelseordförande Ystad, Hamn Logistik
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons