Förbättra färdtjänsten i Skurup
Bästa bybor! Ring Ystads Allehanda och säg vad ni tycker om färdtjänsten i Skurup. Fungerar den? Det är frågan. Som sagt, ring in er åsikt, så att våra kommunansvariga kan få reda på hur det i verkligheten står till med färdtjänsten.
Personligen önskar jag följande:
1) Slopa beställningscentralen i Estland och skapa en svensk central. Det förvånar mig att färdtjänstansvarige Anette Svensson på Skurups kommun aldrig hört talas om språksvårigheterna, men det är förmodligen ett svårtolkat problem.
2) Lokalkännedom är A och O för förarna. Därför vore en lokal färdtjänsttaxi bäst för oss bybor.
3) Till våra politiker: Tänk på att de som beställer en "sjukbil" är dåliga på ett eller annat vis. Det är därför de behöver ett "tydligt"" mottagande när de beställer en "sjukbil" och även en "sjukbil" som kommer något så när i tid.
Åter till Anette, färdtjänstansvarig i Skurup. Hon säger: "Det som påtalas mest är att bilarna inte har kommit på begärd tid. Men är bilen mer än 20 minuter försenad vid hämtning slipper den åkande betala egenavgiften."
Bästa Anette och övriga Skurupsbor, tänk er följande scenario:
81-åriga Elsa har fått en bestämd tid till en ögonläkare på Ystads lasarett, men hon kommer inte dit i tid eftersom färdtjänstbilen var mer än 20 minuter försenad. Detta fick till följd att 81-åriga Elsa fick beskedet att återkomma till ögonläkaren på en ny tid en annan dag.
Den förseningen utsatte 81-åriga Elsa för en extra sjukresa och onödiga utgifter. Bästa Anette, Elsa fick i det här fallet betala mer än egenavgiften