Annons
Nyheter

Kompetenta medborgare vilseleds inte så lätt

Nyheter • Publicerad 18 januari 2007

Kommentarer till Wiggo Komstedts och Henrik Plantins insändare (den 13 respektive 17 januari).

Wiggo Komstedts initierade frågor angående kommunledningens hamnutbyggnadsplaner samt Henrik Plantins till intet förpliktande svar vill jag bemöta med en kort fråga/svar sammanställning.

Annons

Varför tar rederiet detta steg? Svar: Inte av missnöje med Ystad utan för att deras kunder kräver detta!

Hur drabbas dagens trafik över Ystad? Svar: 140 000 lastbilsplatser årligen flyttas till Trelleborg.

Hur mycket pengar förlorar Ystads hamnbolag? Svar: Årligen minst tolv miljoner kronor i nettovinst!

Har det någon betydelse för Ystads kommun? Svar: Ja, hamnbolaget kan inte längre betala det årliga arrendet!

Finns intressenter till de lediga kajplatserna? Svar: Inga som har redovisats till dags dato!

I denna beskrivning har konsekvensen av en planerad investering inte avspeglats. Man kan ju fråga sig, om det finns någon som helst pedagogisk möjlighet att på ett enkelt sätt förklara för oss medborgare, hur en ytterliggare finansiell belastning om minst 40 miljoner kronor årligen skulle gagna kommunens finanser.

I vart fall gå det inte att läsa sig till det i den omtalade Öhrlings/WPC rapporten. Det vore högst önskvärd om kommunledningen ville försöka sig på en förklaring som återspeglar större respekt för medborgarnas kompetens.

Nu har även luftutsläppen redovisats på ett nytt sätt. Man talar bara om kväveoxid och partiklar fördelat på respektive fartyg. Då verkar det inte så farligt. Men den verkliga bilden är att Ystad med omnejd varje år belastas med 400 ton kväveoxid, 250 ton svaveldioxid, 25 ton kolväten, 25 ton partiklar (PM10) och 30 000 ton koldioxid. Detta är siffror inte baserade på mätningar utan enbart på informationer man ha erhållit av rederierna.

Är det någon som vågar påstå att dessa utsläpp, tillsammans med trafik- och industriutsläppen, är ofarliga och därmed bra för medborgarnas hälsa? Visserligen hörs det nu rop om skattesubventionerad el till fartygen från land, miljödifferentierad hamntaxa och nya EU-regler. En nyligen inlämnat ansökan om miljöprövning ger ingen förbättring och tio års ansvarslös hantering av miljöproblemen inger ingen förhoppning om snabba förbättringsåtgärder. Det är handling i frågan som övertygar.

Man må tycka om sjöfarten och bländas av den dynamiska utvecklingen hos våra grannar söder om Östersjön. Men det behövs lite mera för att hamnbolaget och kommunen ska försäkras om bibehållen god ekonomi och medborgarna om god hälsa och en bra boendemiljö.

Peter Keusen

SAXO
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons