Annons
Nyheter

Läs propositionen noga!

Nyheter • Publicerad 15 oktober 2008

Den 3 oktober kunde vi läsa i YA (sidan A7) om hur regeringens infrastrukturproposition skall gynna Ystad. Undrar hur eller om överhuvudtaget någon av de berörda då hade läst den.

Hamnbolagets vd Björn Boström funderar över hur han skall komma åt miljarderna. Hamnchef Lars Börjesson tror att Region Skåne får bestämma. Underförstått skulle det gynna Ystad mest eftersom hamnutredningen, där Ystad inte fanns med bland de "tio utvalda", inte skall gälla längre. Men är det så och hur gynnar det Ystad?

Annons

I propositionen går att läsa, att…

… att 417 miljarder kronor skall satsas under perioden 2010–2021, men över hela landet.

… att det är Väg-, Ban- och Sjöfartsverken som styr pengarna och därmed bär ansvaret.

… hamnutredningen är ett viktigt underlag.

… att näringslivets behov skall tillgodoses.

… att de statliga verken skall samråda med regionerna.

Dessutom skall miljön värnas, klimatpåverkan begränsas, flaskhalsar arbetas bort, cyklandet främjas, landsbygden utvecklas, infrastrukturunderhåll säkras. Samtidigt skall allt detta samordnas med persontransporterna. Sedan är det regeringen som tar beslut. Visst låter allt som en invecklad och tidskrävande process. Någon som vågar gissa om och när det gynnar Ystad?

Betecknande nog utbrister hamnarnas branschorganisations, Transportgruppen, vd spontant: "Infrastrukturen gynnas inte av kommunalråd som vill klippa band vid invigningen".

Omvärlden förändras snabbt. Det som var stabilt i går är i dag ett ekonomiskt moras. I Karlskrona har Stena Line redan tagit ett fartyg ur Polentrafiken då utvecklingen har gått back. Linjerna från Ystad och Trelleborg till Polen brottas med överkapacitet och Ystad Hamn Logistik AB har gått från -0,5 till -1,9 miljoner kronor på ett halvt år. Nu krävs minst +7,3 miljoner kronor för att nå budget vid årets slut. Ingen fara på taket kan någon tycka. Men hur gynnas Ystad?

Det vore på sin plats att först läsa hela propositionen och sedan fundera över hur dess medel skulle kunna aktiveras för Ystad på ett nytt och mera hållbart sätt? Ta en paus och ställ frågor som:

Annons

Gynnas Ystad av den tunga godstrafiken? Bör hamnen hellre prioriteras för passagerare och samtidigt kollektivtrafiken utvecklas? Vilken sorts hamn behövs då och hur ska den ligga? Vad är då förenligt med propositionen?

Fortsätt även satsa på bland annat utbildning, film, kultur, turism, miljö, mm. Attrahera nya boenden och nya företag med sunda boende-, levnads- och verksamhetsvillkor. Då gynnas Ystad av den nya propositionen!

Peter Keusen
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons