Opolitiske hamnvisionärens klokhet ifrågasätts
Svar till signaturen Opolitisk medborgare (den 6 mars.
Jag tycker det vore på sin plats med ett svar på din kloka(?) hamnvision.
För att fatta mig kort så gillas inte dina, som jag och flera med mig uppfattar det, personangrepp på Peter Keusen.
Keusen vågar stå på egna ben och hans intelligenta åsikter gör att kritiken nästan är obefintligt.
Med stor erfarenhet inom logistikbranschen deltar han aktivt tillsammans med stadsarkitekter typ Ulf Henningsson, som varit med och byggt Trelleborgs hamn, samt verkliga hamnspecialister inom Hamnupprorets stora medlemsskara i det kraftiga motstånd mot en jätteindustrihamn i Ystad.
Hamnupproret har aldrig varit intresserat av en nedläggning av all hamnverksamhet. Framför allt inte den som är bra för Ystad och där ingår tyvärr inte Polentrafiken längre. Dina påståenden och dina visioner är på betryggande avstånd från att präglas som, vad du själv vill påstå, kloka.
Dagens hamnstyrelse samt kommunledning arbetar hårt för att göra Ystad till en konkurrenskraftig industrihamn eller skall vi kalla den transithamn. Hamnen för godstrafik till/från Polen och Baltikum hade lika gärna kunnat ligga var som helst, till exempel vid Kabusafältet, eftersom dessa transporter inte genererar nästan någonting alls för Ystads näringsliv.
Tur är att Unityline meddelat sina avsikter och att Ystad inte kommer att vara prioritet nummer ett mer för deras lastbilar eller nya generations tonnage.
Tänk om hamnen varit utbyggd och Unityline hade flyttat så stor verksamhet som de nu flyttade. Då hade en hamnutbyggnad kostat många kommunpolitiker samt hamnpolitiker/tjänstemän jobben.
Tänk på Lantmännen som precis beslutat att renovera och satsa mångmiljonbelopp på sin Ystadenhet och så lägger Sockerbruket ner. Hela Sveriges kust är infekterad av felinvesteringar i hamnar och terminaler.
Ystads ansvarigas visioner samt dina skulle förmodligen slå alla rekord i felinvesteringar. Skall man bygga ut en hamn så skall det nog presenteras avtal först. Dessutom måste det preciseras hur hamnen skyddar "Riksintresset Ystad medeltida stadskärna" med bra boendemiljö och erkänd värdefulla kulturvärden samt betydande natur- och rekreationsområden som inte får drabbas av någon utbyggnad eller några utsläpp.
De dubbla järnvägsspåren som du förespråkar kommer inte att bli aktuella innan 2015 då Banverkets budget ligger spikad.
Sven Nilsson, Ystad