Smalare motorvägar?
Hur många av oss bilister är medvetna om att Vägverket
redan 2004 fattade beslut om att framtida motorvägar
ska vara smalare?
Istället för 26,5 meters bredd fram till och med hösten 2004, är nu våra nya motorvägar i regel 8 meter smalare, d.v.s. 18,5 meter breda.
Vägverket menar att denna smalare standard ger en
kostnadsbesparing på 20%.
Men Vägverkets experter menar samtidigt också att säkerheten försämras med 25%! Detta går verkligen på tvärs gentemot nollvisionen!
Snikenheten som ligger bakom detta beslut, kommer att skörda många människoliv i framtiden. I övriga Europa bygger man bredare, det är bara i Sverige som det byggs smalare motorvägar.
Har man väl byggt den smala motorvägen, är det svårt, och mycket dyrbart, att göra den bredare senare. Bland annat är ju alla broar byggda enligt den smala modellen.
Den vägsträcka som nu är aktuell gäller E6/E22:an
mellan Vellinge och Trelleborg. I flera år har denna
utbyggnad till motorväg varit efterlängtad, och nu
verkar det bli verklighet.
Gör då inte misstaget att
göra en halvmesyr, när vi nu har väntat så länge. Det
är ingenting mer eller mindre än en skandal att denna
vägstump ännu ej blivit motorväg. Skandalen blir inte mindre bara för att man bygger en snik-motorväg!
I nollvisionens namn, bygg E6/E22:an mellan Vellinge
och Trelleborg i normal motorvägsstandard, d.v.s. med 26,5 meters bredd!
Lars-Olof Olsson, Skurup
Kongressombud Motormännens kongress 2007,
Styrelseledamot Motormännens Lokalklubb
Sydvästra Skåne