Sök framgångsrecept utanför Ystad
Torghandelns vänner i Ystad var i torsdags upprörda och ville avslå det nya förslaget till stadga med hänvisning till att denna inte gör tillräcklig reklam och PR för torghandeln.
Det är möjligt att en och annan mening kunde mjukas upp och visst är språket väl byråkratiskt – behöver man till exempel verkligen förtydliga att det är förbjudet att sälja skjutvapen och sprängmedel på torget? Men bortsett från detta så är tanken med en stadga att den även i detaljerna skall kunna besked om vilka regler som gäller.
Alla kan ju se att torghandeln har ändrat karaktär. Förr kom odlarna in till stan och sålde egenodlade produkter men i dag köper många torghandlare sina varor från en grossist med äpplen från Argentina och tomater från Spanien, produkter som i dag lika väl köps i vanliga butiker, nästan dygnet runt, med kvitto och många gånger till lägre priser.
Men torghandlarna har en jättefördel. Torget är till skillnad från en vanlig supermarknad en social samlingsplats. Det är här man träffas, handlar, lyssnar på musik och pratar. Ystads "nya" torg har alla förutsättningar att bli en social och kommersiell superframgång.
Börja gärna med att besöka andra kommuner och andra torg och se vilka framgångsrecepten är, men gör det innan torgstadgan skrivs om nästa gång!