Sorglig syn i Simrishamns hamn
För någon vecka sedan slet en fiskebåt av sina förtöjningar och rände in i kioskernas serveringsbrygga i Simrishamn.
Brygga, bord och bänkar raserades och det mesta hamnade i hamnen tillsammans med en livboj. Borden och bänkarna flöt länge runt i hamnen, andra delar hade strandat på stenarna bakom hamnkiosken och rester av bryggan hängde ut över hamnbassängen.
Jag trodde knappast att det kunde bli värre, men för en dryg vecka sedan gav även julgranen upp och ramlade av sin plattform ute i vattnet.
Nu till frågorna:
Vem har gett tillstånd för fiskebåten att förtöja på den mest utsatta kajen i Simrishamn och ligga där dagar i sträck utan någon besättning ombord?
Vem är ansvarig för att lösa föremål som flytande bord, bänkar, spillror av bryggan samt julgran tas upp ur vattnet?
Hur kan det komma sig att en julgran står kvar när vi nästan är inne i mars månad?
Trött på inkompetens
Hamnchefen svarar:
Cirka klockan 04.30 natten den 22 februari gick förtöjningarna till en fisketrålare förtöjd på den norra sidan av Bornholmskajen.
Trålaren kunde med hjälp av kustbevakning, Räddningstjänst, Skillinge Marin och hamnpersonal säkras mot kaj för att så småningom förhalas till en säkrare plats.
Skadorna var/är omfattande på såväl fartyg som serveringsdäck.
Området vid hamnkioskerna spärrades omgående av, i väntan på att fartygets försäkringsbolag ville inspektera skadorna innan några åtgärder vidtogs. Denna inspektion genomfördes i måndags, den 5 mars. Fakta är att det tagit elva dagar mellan olyckstillfället och besiktning.
Att före detta datum börja "röja upp" har inte gått eftersom det är ett försäkringsärende. Eventuellt hade det kanske gått att forcera fram en besiktning tidigare men det finns även en säkerhetsrisk – bland annat kopplad till rådande väderlek – och vi vill inte äventyra vår personals säkerhet.
Jan Lundmark
Hamnchef