Tack hamnupproret – myterna på bordet
Svar till Opolitisk medborgare (bland annat den 19 februari) med flera.
Hamnupprorets vision har legat ute på deras hemsida i 16 månader, alltså inget nytt. Samtliga personer i kommunfullmäktige har nyligen även fått hemskickade Hamnupprorets mycket insatta risk- och möjlighetsanalys "Staden med en hamn eller hamnen med en stad".
Efter att ha läst din insändare och attack på de 275 000 personbilar som under året passerar Ystads hamn finns det anledning att guida dig tillbaka till verkligheten. Fördelen med dessa personbilar är att en stor del stannar och har Ystad som slut – eller besöksdestination. Detta innebär att de skall bo, äta, tanka, besöka platser kanske även shoppa något och tillbringa tid på olika aktiviteter i Ystad – positivt för Ystads näringsliv.
Miljömässigt är det aldrig bra med så mycket personbilar till och från en cityhamn positionerad 250 meter från en nybyggd gågata och centrum, det kan jag hålla med om. Men vad få inser är ju att våra polska färjor som dagligen besöker hamnen utan någon form av katalysatorsystem orsakar utsläpp motsvarande 3500 personbilar varje timme. Jag tycker att Hamnupproret har lyft denna miljöfråga högt upp i högsta kommunledningen. Politikerna har först nu insett problemen och har beslutat att vidta åtgärder, tyvärr endast vid en eventuell hamnutbyggnad.
Hamnutbyggnad för vem? Unityline flyttade den 5 februari 52 procent av sin lastbilskapacitet från Ystad till Trelleborg – önskemål från kunderna, som ville ha närmare till stora Europavägar typ E6 direkt upp i landets alla delar. Den stora konkurrensen om Polentrafiken kommer inte från Trelleborg utan Karlskrona. Karlskrona har redan avtal med Stena Line som beställt två superfärjor för 4 miljarder kronor som ska ta emot Polentrafiken.
Fråga vilken företagare som helst i kommunen följande. När en kund lämnar och vår kapacitet (endast Unity line) minskas med 52 procent samt en annan kund tycker vi tar för mycket betalt och stämmer oss på i avrundade siffror 80 miljoner kronor, bör vi då bygga ut verksamheten? Att Ystads hamn är för liten för Unity line är ett försäljningsargument från kommunledningen. Precis som att Gryf eller Galileusz skulle vara för stora för Ystad hamn. Unity line flyttade sina bästa färjor och har meddelat via sin svenska vd att de två stora nya generationens färjor som de beställt kommer också att ha Trelleborg som hemmahamn.
Det blir olönsamt att köra långa sträckor för lastbilstrafiken (från färjor) i framtiden på grund av att en ny kilometerskatt införs för tung lastbil. Någon form av småskalig godstrafik bör nog Ystads hamn behålla. Myten med att lastbilstrafiken genererar stora inkomster för Ystads kommun är direkt felaktiga. Ystad Hamn och Logistik AB är ett dotterbolag och arrenderar hamnen av Ystads kommun. Man kan nästan säga att alla vinster som hamnen genererar kastas i sjön, alltså driver hamnen. Får inte Ystad Hamn AB in nya rederier så måste dotterbolaget visa upp röda siffror på balansräkningen.
Hade du bott i Revhusen hela ditt liv och ständigt blivit hotad med att kommunen ska riva ditt hus och nu motiverat med att Ystads kommuns översiktsplan för hamnen vill ta emot 100 procent fler lastbilar om året, då är det klart att du gör allt i din makt för att påverka lastbilsvisionärerna. Inte nog med det ingen vet eller vågar svara på hur lastbilarna ska ta sig till hamnen. Genom Sandskogen? Än en gång stort tack till Hamnupproret för ert otroligt starka och insatta deltagande i debatten.
Bo-Göran Nilsson
Ej medlem i Hamnupproret – men väl intresserad