Annons
Nyheter

Våga ta strid för utvecklingen

Nyheter • Publicerad 25 mars 2014
Att locka folk till sydöst är en viktig del av regionens näringsliv, anser insändarskribenterna.
Att locka folk till sydöst är en viktig del av regionens näringsliv, anser insändarskribenterna.Foto: Foto: Sprisse Nilsson

Besöksnäringen är ett samlingsnamn för alla oss som på något sätt lockar besökare till vår region. I Sverige har det historiskt varit en bransch som verkat i skymundan och inte synts i debatten. Branschen har efter hand vuxit och är numera en viktig basnäring som omsätter över 250 miljarder årligen.

I vår bransch arbetar en stor andel personer som har invandrarbakgrund och ungdomar. Man kan säga att vi är en bra plantskola för dessa grupper när de får sitt allra första jobb. Vi i branschen har de sista fem–sex åren upplevt att politiker och allmänhet förstår att vi är en viktig del av arbetsmarknaden som både skapar jobb och ökar attraktionskraften till ett område. Vi har känt vind i seglet och vågat investera och satsa. Bland annat har 10 000 jobb skapats efter restaurangmoms-sänkningen varav 4 000 direkt kopplas till matmomsen enligt konsumentprisindex och svarta affärer för 700 miljoner kronor har försvunnit enligt Skatteverket tack vare dessa åtgärder vilket gynnar seriösa företag.

Annons

Men nu har vår näring hamnat i skottgluggen. Socialdemokraterna har lovat att åter höja restaurangmat-momsen och höja arbets- givaravgifter för ungdomar om de vinner valet. Detta drabbar många företag men särskilt vår bransch och dess anställda, era presumtiva väljare. Det kommer få stora negativa konsekvenser, speciellt i sydöstra Skåne där besöksnäringen är en stor och viktig del av regionens näringsliv.

Kära lokala och regionala socialdemokrater, vi känner många av er väl och ni är bra människor som förstår och har insett vår närings betydelse. Nu vill er partitopp rycka undan mattan för oss. Vi hoppas och tror att ni vågar ta debatten med er högsta ledning och få dem att förstå hur en region där varje jobb räknas kommer drabbas hårt av denna politik. Vi behöver också informera alla våra anställda och få dem att förstå vad er politik kommer att innebära för våra företag och för dem. Det återstår nu ett antal månader och vi hoppas ni själva inser att ni måste ta en intern strid nu för att ändra detta ”vallöfte” om ni vill se en fortsatt positiv utveckling av regionen.

INTERNAL INTERNAL
Anders Nilsson, Ystad Saltsjöbad, Eva Olsson, Österlenkryddor Henric, Appelkvist Hamnkrogen, Maritim Anders, Cederberg Brösarps, gästgifveri Thomas, Beranek Hotell, Svea Christian, Esbjörnsson Kockska gården
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons