Annons
Nyheter

Välfärdens marknad

Nyheter • Publicerad 29 augusti 2014

”Välfärden är inte till salu” utropar Jonas Sjöstedt från de talarstolarna han kommer åt i valrörelsen. Det låter som en rimlig inställning, tycker säkert många över hela det politiska fältet. I hans eget partiprogram, avdelning ”Vinst i välfärden” går han så långt så han skanderar ”Vänsterpartiet är inte till salu”, vilket även det låter som en rimlig inställning hos de flesta på den politiska arenan. Min bedömning är att risken är mycket liten för att någon riskkapitalist investerar i Vänsterpartiet i avsikt att fly undan med vinsten till något hett paradis. 

”Inga vinster i sjukvården” meddelar Sjöstedt vänligt, men bestämt. Det är nog ett av de minst sannolika budskapen som levereras i valrörelsen. Tvärtom är människors ohälsa ett av de mest vinstgivande affärsområden som finns i näringslivet. Skulle Vänsterns tes tas på allvar skulle alla tillverkare av teknisk utrustning och instrument för sjukvården, tillverkare av alla slags fordon för sjuktransporter, hela läkemedelsindustrin och distributionen av medicin, tillverkare av alla typer av hjälpmedel, textilindustrin, med flera branscher uppmanas att avstå från vinster. Tvärtom eftersträvas största möjliga vinst i företagen för att möjliggöra forskning och utveckling inom alla branscher som berör människors ohälsa. Hur många miljarder tror Sjöstedt den samlade läkemedelsindustrin använder för forskning och utveckling av nya preparat ?

Annons

Vänsterns oro för privata initiativ i sjukvården är en oroväckande retur tillbaka till planekonomins ideal, som präglade vänstern före moderniseringen. Tillbaka till en tid då det privata initiativet var skadligt för människan. Ordet valfrihet är inget begrepp som finns i vänsterpartiets världsbild. 

Och, förresten, hur många tandläkare med privata praktiker kommer att tvingas sluta i vänsterns Sverige när vinstförbudet träder i kraft?

INTERNAL INTERNAL
Ragnar Lönnäng
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons