Vansinnigt med omdömen
Fredagen den 24 november klockan 13.30 lämnade jag ut de första betygsliknande skriftliga omdömena till mina elever.
På vägen hem från skolan mötte jag tre elever som inte vågade gå hem eftersom de var så oroliga över hur deras omdömen skulle se ut. Klockan 14.30 hade jag redan fått flera samtal från föräldrar vars barn låst in sig på sina rum, grät hejdlöst eller inte svarade på tilltal. Ett barn skrek "Det är inte lönt att jag anstränger mig, jag är ju ändå så dum".
Men Björklund grinar och ler. Ordning och reda ska det vara. Synd att han glömde barnen när han planerade för skolans framtid.
Allt arbete som vi lärare har lagt ner på individuellt satta mål, där barnen känner att de duger och kan utvecklas med god självkänsla, allt är borta. Nu är det lika för alla som gäller. Kan hon eller kan hon inte. Svart på vitt.
Världen är varken svart eller vit, speciellt inte barns värld. Små barn kan inte hantera sterila betyg.
Beslutet om att införa skriftliga omdömen från årskurs 1 är ogenomtänkt.
Beslutet om att de får vara betygsliknande är vansinne.