Allt fler smiter från trafikolyckor – lavinartad ökning
I sydöstra Skåne anmäldes under 2017 totalt 192 smitningsolyckor. 2018 hade siffran ökat till 664.
– Smitningsolyckorna har ökat, i synnerhet i Ystad, konstaterar Kristoffer Gannby, förundersökningsledare för trafikbrott i lokalpolisområde Ystad.
Han poängterar att de allra flesta smitningarna handlar om att någon kört på fast egendom som till exempel en brevlåda eller parkerad bil. Men i statistiken gömmer sig även allvarligare olyckor med personskador som följd.
– Smitningsärendena med personskador är mer sällsynta. Det absolut vanligaste är att de som varit inblandade i en olycka stannar kvar tills ambulans och polis kommit till platsen. Men det händer med jämna mellanrum att bilister avviker även från allvarligare olyckor.
Smitningsolyckor är svåra för polisen att reda ut. Av de 192 anmälda olyckorna under 2017 gick endast två vidare till åtal. Av fjorårets 664 smitningar kom 19 att redovisas för åklagare.
Fler olyckor skulle få sin lösning om de som drabbats följde polisens råd.
– I första hand gäller det att anmäla olyckan till polisen. Sen är det klokt att dokumentera olycksplatsen med bilder. Går det så är det bra med bilder på de inblandade bilarnas registreringsnummer. Ett bra råd är också att ta namnuppgifter på vittnen till olyckan som polisen sedan kan kontakta, säger Kristoffer Gannby.
I många fall finns det dock ingenting för polisen att gå vidare med.
– Då läggs utredningen ner. Men i de fall vi får någon uppgift att gå vidare med så lyckas vi ofta klara ut vad som hänt.
”I många smitningsolyckor jag utrett visar det sig att bilen körts av en person med kriminellt förflutet”
Anledningarna till att allt fler bilister väljer att inte ge sig till känna efter en olycka tror han är flera.
– Den vanligaste anledningen är att bilisten inte har körkort eller är påverkad av antingen alkohol eller narkotika. I många av de smitningsolyckor jag utrett visar det sig att bilen körts av en person med kriminellt förflutet.
Att allt fler väljer att sätta sig bakom ratten med narkotika eller alkohol i blodet har även det flera förklaringar.
– Jag tror att många chansar eftersom risken är liten att bli stoppad av polisen. Vi är för få. Sen är narkotika mer lättillgängligt idag. En annan förklaring kan vara att man känner kanske inte till riskerna att köra bil under påverkan av narkotika.
Kristoffer Gannby menar att det också kan bero på att många bilister inte kan sina skyldigheter i samband med olyckor.
– Ett råd är att lära sig vilka skyldigheter man har i trafiken. Om man är inblandad i en trafikolycka ska man lämna uppgifter om sig själv. Handlar det om att man kört på en brevlåda mitt i natten kan man lämna en lapp. Är det en krock mellan bilar måste man prata med motparten och berätta vem man är.
Att uppge sitt namn är det dock inte alla som vill.
– Jag har utrett många olyckor där den ena parten vägrat uppge sitt namn, säger Kristoffer Gannby.
Att smitningsolyckorna ökar är något som bekymrar polisen.
– Vår ambition är ju att klarlägga vad som hänt i alla olyckor. För målsägaren handlar det även om en ekonomisk fråga. Det kan vara svårt att få ut ersättning för skadad egendom och annat när det inte blivit klarlagt vem som är skyldig till skadan.