Annons

Ansökan om utbyggd hamn klar och inlämnad

Får hamnen fortsätta att bullra på nätterna? Kan luftutsläppen fortsätta som i dag? Får hamnen tillstånd att bygga ut?
Ystad • Publicerad 4 januari 2007
Ystads hamn. Bild: Sprisse Nilsson
Ystads hamn. Bild: Sprisse NilssonFoto:  

Dessa frågor ska nu miljödomstolen i Växjö besvara i sin miljöprövning under våren. Ystads hamns ansökan om miljöstillstånd och om att få bygga ut hamnen är klar och inlämnad.

Arbetet med att förbereda ansökan har pågått i nästan ett år. Politiker och det kommunala hamnbolaget har ofta hänvisat till denna miljöprövning i den livliga debatten om miljöstörningar och värdet för Ystad av en eventuell utbyggnad.

Annons

I sitt förord till ansökan skriver hamnens vd Lars Börjesson och kommundirektör Kenth Jagerborn att "vår ambition är att att föra Ystads hamn upp till en ledande position i Östersjön" när det gäller miljö och en långsiktig, hållbar samhällsutveckling.

Fokus ligger på de "mjuka värden" som kan skapas genom att arbeta med miljöfrågorna tillsammans med rederierna, skriver de också i förordet och hakar därmed på det lokala näringslivets inlägg i hamndebatten före jul. Hamnen orsakar miljöstörningar i form av buller och luftföroreningar.

Naturvårdsverkets riktlinjer för buller är olika för olika tider på dygnet och kraven är hårdast på natten, efter klockan 22.

I dag bullrar det så mycket från hamnen på nätterna att riktlinjerna överskrids för bostäder på Österleden.

Hamnen föreslår i sin ansökan en lösning på detta problem: Inte att bullret ska minska, utan att klockslaget för när natten anses börja ska flyttas fram en timme.

Det bulllrar nämligen inte hela nätterna i Ystads hamn, utan bara fram till 23-tiden. Det är färjan Polonia som ofta ligger kvar för att lasta färdigt, trots att hon enligt tidtabell ska lämna hamnen just klockan 22.

- Polonia har egentligen för kort tid i hamn för att hinna lasta, säger Lars Börjesson.

Kan man inte ändra tidtabellen i stället för Naturvårdsverkets riktlinjer?

- Då skulle färjan komma fram till Polen så okristligt tidigt nästa morgon, säger Lars Börjesson.

Bullret försvinner delvis om fartygen slår av motorerna och ansluts till ett elnät i land när de ligger vid kaj.

Annons

När nya färjelägen byggs i yttre hamnbassängen ska man samtidigt planera in möjligheter att dra fram land-el, skriver hamnen i sitt förslag till bindande villkor.

Blir det ingen land-el för de gamla färjelägena i inre bassängen?

- Jo, vi planerar för det också, säger Lars Börjesson.

Land-el till alla färjelägen beräknas kosta 21 miljoner kronor. Det kan jämföras med de minst 500 miljoner som en fullt utbyggd hamn kan kosta.

- Så land-el är väl värt de pengarna, säger Lars Börjesson.

Men det är inte domstolens miljöprövning i sig som driver fram avslagna motorer. I stället väntas rederierna själva efterfråga land-el efter 2010. Då börjar EU kräva att endast den dyra, lågsvavliga oljan används i hamnarna. Lars Börjesson hoppas också på att regeringen ska momsbefria land-elen, så att den blir ännu förmånligare för rederierna.

Land-el minskar även utsläppen av luftföroreningar kraftigt, så mycket att de hamnar långt under dagens totala nivå - även om fartygstrafiken ökar rejält efter utbyggnaden.

Men redan i dag ligger utsläppen i Ystad under miljökvalitetsnormerna, till skillnad från exempelvis i Helsingborg. Diesellukten från färjetrafiken som kommer stötvis och orsakat mycket debatt, nämns helt kort i själva ansökan.

En ökad lastbilstrafiks effekter för resten av Ystad berörs inte heller närmare. Det sökta miljötillståndet avser bara hamnens eget område, fram till Dragongatans korsning med järnvägen.

Ingen vet när miljödomstolens beslut kommer.

Annons

- Ett halvår skulle vara en oehört snabb handläggning, säger lagman Nils-Erik Andersson som fått målet på sin lott.

Carina Blomcrantz

0411-557806

carina.blomcrantz@allehandasyd.seMiljöbalken och miljödomstolen:I svensk miljölagstiftning anses hamnar bedriva miljöfarlig verksamhet.

Enligt miljöbalken måste därför alla hamnar ansöka om tillstånd för driften.

Miljöbalken är en lag som kom redan 1999. Men övergångsregler gäller fortfarande och så sent som i höstas beslutade regeringen att ansökan inte behöver lämnas in förrän årsskiftet 2007/2008. Ystad hamns ansökan har alltså kommit in i relativt god tid.

Större hamnar ska ansöka om tillstånd direkt hos miljödomstolen.

I ansökan ska hamnen ge förslag på vilka bindande villkor som måste uppfyllas för att tillståndet ska gälla.

Miljödomstolen är en specialdomstol som finns på fem ställen i landet. Domstolen anlitar miljökunnig expertis.

För att "bygga i vatten" krävs alltid tillstånd från miljödomstolen.

SAXO
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons