Annons

Bemanningsföretag löste krisen på Trafikservice

Läget för Trafikservice, som sköter färdtjänst och sjukresor i bland annat sydöstra Skåne, är i dagsläget under kontroll även om det kunde varit mycket bättre.
Ystad • Publicerad 19 augusti 2002

Genom att ta in personal från ett bemanningsföretag har den akuta krisen med att hålla servicen uppe åtgärdats. - Vi har normalt en inlärningsperiod på mellan sex och tolv månader, säger Björn Dahlqvist, VD på Trafikservice. Självklart är det då inte lätt att komma in och fungera på en vecka eller så. Men nu börjar det i alla fall flyta lite bättre än när det var som värst. Trafikservice ägs av Region Skåne. För en tid sedan gjorde Skånetrafiken en upphandling av sjuk- och färdtjänstresorna. Då blev det klart att privata Samres från Helsingborg i september och oktober tar över i princip alla sjuk- och färdtjänstresor i Skåne. I Ystad sker övertagandet den 27 oktober. När det blev klart att Samres ska ta över verksamheten varslades samtliga 38 anställda på Trafikservice om uppsägning. Men flera i personalen har slutat i förtid och detta har vållat stora problem. Av de elva anställda på centralen i Ystad har fyra sökt sig till andra jobb. En av konsekvenserna är att man får vänta länge i telefonkö innan man kommer fram och kan beställa sin sjuk- eller färdtjänstresa. Även taxibolagen som sköter resorna har svårt att komma fram. I början av sommaren var krisen som värst. Nu är läget alltså något bättre. Och även om stämningen bland de uppsägningsdrabbade givetvis inte är på topp så är den enligt Björn Dahlqvist förvånansvärt bra. - Folk kommer från semestrarna nu och det är givet att de inte är fullt motiverade när de vet att de förlorar sina jobb i oktober. Men arbetet går bättre än jag trodde det skulle göra. Dahlqvist är mer oroad över hur sjuk- och färdtjänsten ska fungera när Samres fullt ut tar över till hösten. Samres har redan övertagit verksamheten i Kristianstad och har enligt Björn Dahlqvist stora problem. - Samres driver verksamheten från en central i Helsingborg och de har redan kasserat sitt nya datorsystem som inte fungerade bra. Det största bekymret är enligt Dahlqvist dock inte datorsystem utan bristen på lokalkännedom. Resultatet kan bli förseningar. Björn Falk, VD för Samres, håller inte med om att det skulle vara en nackdel med en centraliserad organisation. - Ur vår synvinkel finns det stora fördelar med att ha all verksamhet på ett ställe. Man kan till exempel omfördela resurser snabbt. Visst är det så att vi hade en del problem i Kristianstad med vårt datorplaneringssystem som vi nu har bytt ut. Men det tar alltid lite tid att köra in sig. - Vi utbildar all vår personal i lokalkännedom och det har fungerat bra hittills, förklarar Falk vidare. Bland annat har vi på ett bra sätt skött verksamhet i både Skaraborg, Karlstad och Linköping från vår central i Helsingborg. För tillfället håller Samres på att utbilda personal som ska sköta sjuk- och färdtjänstresorna i Ystad kommun och enligt honom går allt planenligt.

Anna Maria Erling anna.maria.erling@allehandasyd.se
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons