Besvikelse över uteblivet hamnstöd
– Det är självklart tråkigt. Det är en tung remissinstans och deras synpunkter väger tungt, men man kan inte förvänta sig att alla ska tycka som Ystad gör, säger Tomas Lantz (m), kommunstyrelsens ordförande i Ystad.
Han får i sammanhanget stöd av den ledande oppositionspolitikern, Kent Mårtensson (s). Båda verkar vara överens om att det först är när statens utredare Bengt-Owe Birgersson lämnar sitt förslag till regeringen som framtiden för hamnstaden Ystad närmare sig ett avgörande. – Jag har svårt att värdera detta, men det är klart att det hade varit bra om Ystad varit med bland de prioriterade hamnarna, säger Kent Mårtensson.
Det var i onsdags som branschorganisationen för godstranport- och logistikföretagen i Sverige presenterade sitt remissvar till statens hamnstrategiutredning. I svaret prioriterade Transportindustriförbundet de skånska hamnarna i Trelleborg, Malmö och Helsingborg framför Ystad.
Av de totalt 52 hamnar i landet som är aktuella ska utredaren presentera åtta eller tio för regeringen. Transportindustriförbundet föreslår att staten ska satsa på Göteborg, Trelleborg, Helsingborg, Malmö, Karlshamn, Stockholm, Gävle och Norrköping. Hamnarna anses ge goda möjligheter till samverkan mellan olika transportslag. Branschorganisationen poängterar också betydelsen av omlastning mellan trafikslagen. Den senaste tioårs-perioden har Ystads hamn gjort investeringar motsvarande drygt 150 miljoner kronor. För 2006 kan hamnen redovisa en ökning av järnvägstrafiken med 26 procent. Trots satsningarna placerade sig hamnen i början av förra året först på 13 plats i landet när det gäller storleken på hanterad godsvolym.
Några nya beslut om investeringar i hamnen finns inte. Däremot finns ett beslut om en förprojektering av en utbyggnad av hamnen. Så sent som igår begärde miljödomstolen i Växjö in yttrande med anledning av en ansökan från Ystads hamn om en första etapp i utbyggnaden.
– Det här påverkar inte investeringstakten i hamnen. Det är först när slutrapporten kommer som vi närmar oss ett avgörande. Har vi inte lyckats få med Ystad då, så får vi ta en ny funderare, säger Tomas Lantz.
Det nu presenterade remissvaret är ett i raden av flera. Statens utredare, Bengt-Owe Birgersson, kommer 1 oktober med sitt förslag till regeringen. Förslaget går därefter ut på remiss. Det blir sen regering och riksdag som slutligen avgör vilka svenska hamnar som anses tillräckligt viktiga för att få statliga skattepengar stöd till infrastrukturen.
Robert Jönson
0411-55 78 69
Robert.jonson@allehandasyd.se