Bottenbetyg för Ystads hjärtvård
Årets Hjärtrapport som Hjärt-Lungfonden presenterar är ingen upplyftade läsning för Ystads del. I det kvalitetsindex som rankar landets 74 sjukhus, hittar man Ystad först på 63:e plats.
– Vår hjärtvård får bara tre poäng i registret, säger Jerker Persson. Utifrån registrets kriterier stämmer det, men det betyder inte att vården är dålig.
I rapporten har man satt gränsen för acceptabel hjärtvård till 4,5 poäng.
– Det är ingen absolut sanning, påpekar Jerker Persson, som tycker kvalitetsrankingen missgynnar de små sjukhuset.
Det är till exempel bara sjukhuset i Lund som tillhandahåller akut PCI, ballongvidgning av kärl. Det betyder att hjärtpatienter i Ystad måste åka 5,5 mil för att få den behandlingen.
– Avståndet till Lund är ingenting vi råder över, men det ökar väntetiderna och ger oss en sämre ranking i kvalitetsindex.
Jerker Persson påpekar också att kvalitetsindexet inte är korrelerat till dödligheten.
– Tvärtom visar annan statistik att Ystad ligger bättre till än Universitetssjukhuset i Lund när det gäller överlevnaden 30 dagar efter en hjärtinfarkt. Statistiken tar inte heller hänsyn till att små sjukhus som Ystads lasarett behandlar samtliga hjärtpatienter på sin hjärtintensiv, oavsett vad de har för diagnoser i övrigt. Där hamnar såväl de som "bara" drabbats av hjärtinfarkt, som cancerpatienter som får hjärt- och lungproblem.
– På större sjukhus tar hjärtintensiven bara emot de patienter som kan tillgodogöra sig den behandling som ges där.
På små sjukhus finns också mindre resurser för att fylla i alla register.
– En patient som förs till Lund för PCI kanske även ultraljudsundersöks där. Men när datan ska matas in i Ystad kan det hända att den informationen går förlorad och det ser i kvalitetsindesx ut som att Ystad inte tillhandahållit ultraljudsundersökningen.
Trots svagheterna i Hjärtrapporten Jerker Persson vill inte smita undan.
– Vi kan bli bättre. I rapporten från 2006 hade vi endast två poäng och nu kan vi ytterligare förbättra vården. Exakt hur det ska gå till vill han inte avslöja ännu.
– Men det handlar om att arbeta mer strukturerat, medvetandegöra personalen och få doktorerna mer uppmärksamma.
Förändringarna kommer kanske inte att synas i nästa års Hjärtrapport.
– Men året därpå kan jag lova att Ystads lasarett förbättrat sina kvalitetspoäng.
Cecilia Billgren