Annons

Cykelvägen gröptes ur – nu byggs nytt kustskydd längs väg 9

Kokosmattan stod inte emot havet. Nu lägger Trafikverket sten som erosionsskydd för att förstärka cykelvägen.
Under tiden får trafikanterna hålla till godo med ett körfält på en sträcka av väg 9.
Lilleskog • Publicerad 1 oktober 2024
Slänten mot havet förstärks med dels krossad sten och dels stora stenblock. Det ska hindra havet från att gröpa ur cykelvägen.
Slänten mot havet förstärks med dels krossad sten och dels stora stenblock. Det ska hindra havet från att gröpa ur cykelvägen.Foto: Sprisse Nilsson

Strax väster om Lilleskog äter sig havet in i land och hotar på sikt både cykelvägen och riksväg 9. För sex år sedan lade Trafikverket ut kokosmattor i hopp om att det skulle hindra havet framfart. Det gjorde de inte och Trafikverket har fyllt på sand vid minst ett tillfälle för att skydda cykelvägen.

– Babet gick hårt åt kuststräckan och förvärrade läget väster om Lilleskog, säger Johanna Gustavsson, projektledare på Trafikverket.

Under arbetet med erosionskyddet är det norra körfältet avstängt för trafik. Cykelvägen är öppen, men ibland hindras cykeltrafiken av grävmaskiner.
Under arbetet med erosionskyddet är det norra körfältet avstängt för trafik. Cykelvägen är öppen, men ibland hindras cykeltrafiken av grävmaskiner.Foto: Sprisse Nilsson
Annons

Förra höstens storm och höga vattenflöden gjorde att vågorna grävde sig in i slänten och hotade att underminera gång- och cykelvägen. Därför krävs nya åtgärder.

– Eftersom detta rör vattenverksamhet räcker inte ett tillstånd från fastighetsägaren. Vi behöver även ett beslut från länsstyrelsen, och det har vi fått nu, säger Johanna Gustavsson.

Nu läggs krossad sten och stora stenblock ut i slänten.

– Länsstyrelsen har godkänt att vi använder krossad sten. Vi har dessutom fått tillstånd av godsägare Gustav Hagemann von Levachoff att ta stora stenblock från hans ägor och placera i strandvallen.

Den krossade stenen använder Trafikverket för att fylla upp cykelvägen och de större stenarna placeras utanför, som ett skydd mot havet.

– Vi gör det snyggt, säger Johanna Gustavsson.

Arbetet har pågått ett par veckor och ska vara klart på fredag den 4 oktober. Under arbetets gång kan trafiken på väg 9 bara använda det norra körfältet och regleras med trafikljus.

– Vad jag vet har trafiken trots allt flutit på bra . Det enda jag hört är att cyklister uppfattade det som att även cykelvägen spärrats av. Men det var en missuppfattning. Cykelvägen är öppen, men kan tillfälligtvis stängas av när maskinerna kör där, säger Johanna Gustavsson.

Exakt hur mycket arbetet vid väg 9 kommer att kosta är inte klart.

– Det beror på hur arbetet flyter på och hur många maskiner vi behöver använda. Men det finns ett tax på 1,3 miljoner kronor för arbetsinsatsen.

Tidigare gjorde Trafikverket ett försök med kokosmattor som skydd mot erosionen. De räckte inte till mot Babet och nu ersätts de med sten.
Tidigare gjorde Trafikverket ett försök med kokosmattor som skydd mot erosionen. De räckte inte till mot Babet och nu ersätts de med sten.Foto: Sprisse Nilsson
Cecilia BillgrenSkicka e-post
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons